Konwersatorium historyczno-kulturowe IIz/IIIz + p : Malarstwo i architektura Belgii (XIX-XX w.) 3304-1DZXW-KHK-23
Sztuka i architektura były w XIX-wiecznej Belgii istotnym elementem kształtowania tożsamości narodowej i kulturowej. Miały one swój udział w podstawowych mitach założycielskich młodego państwa belgijskiego. Polityczna i społeczna historia kraju została tym samym połączona z historią sztuki. Zajęcia będą poświęcone ukazaniu najważniejszych zjawisk z dziedziny sztuki i architektury w ich relacji do historii politycznej, społecznej i literackiej Belgii: mity założycielskie, wybrane kierunki w sztuce i architekturze, wybrani twórcy, „brukselizacja”.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W04 ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury
K_W05 ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad językiem, literaturą i kulturą
K_W12 ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych
K_W14 zna i rozumie podstawowe pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach;
K_U02 posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac z zakresu filologii romańskiej
K_U03 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami nauczyciela/opiekuna naukowego
K_U09 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku francuskim i polskim, przedstawiających zagadnienia szczegółowe, z wykorzystaniem różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K05 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania
K_K09 interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w życiu kulturalnym Europy
Student powinien: 1. znać chronologię epoki i najważniejsze wydarzenia historyczne, 2. znać omawiane pojęcia i teksty, 3. umieć powiązać różne zjawiska kulturowe i historyczne, 4. umieć samodzielnie zanalizować tekst kulturowy.
Kryteria oceniania
Zasady oceniania:
- aktywna obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności); Student/ka, który/a opuści zajęcia więcej niż 2 razy będzie proszony/a o zgłoszenie się na dyżur (ew. online) w celu omówienia treści zajęć, w czasie których był/a nieobecny/a;
- przygotowanie referatów/prezentacji; udział w debacie
- test
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów.
Literatura
P. Aron (dir.), La Belgique artistique et littéraire. Une anthologie de langue française 1848-1914, Bruxelles, Éd. Complexe, 1997
R. Bizek-Tatara, J. Teklik, M. Quaghebeur, J. Zbierska-Mościcka, Belgiem być, Kraków, Universitas, 2017.
C. Lemonnier, L’École belge de peinture 1830-1905, Bruxelles, Labor, 1991
É. Verhaeren, Écrits sur l’art (1881-1892)(1893-1916), 2 vol., Bruxelles, Labor, 1997
Szczegółowa literatura zostanie podana na początku semestru.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: