Konwersatorium historyczno-kulturowe IIz/IIIz + p : Historia nowoczesności 3304-1DZXW-KHK-22
Konwersatorium pozwala spojrzeć na wybrane ważne zagadnienia historii i kultury Francji XIX i XX w. przez pryzmat nowoczesności, która od czasów wielkiej modernizacji państwa francuskiego w pierwszej połowie XIX w. stała się jedną z centralnych kategorii politycznych i estetycznych, pozwalających opisywać (i programować) przemiany społeczeństwa i form artystycznych. Przekształcanie się Paryża w nowoczesną metropolię, industrializacja, fascynacja maszynami i wojną, popularność dyskursów i ideologii postępu, amerykanizacja, emancypacja mniejszości itp. – zjawiska te w różnym stopniu zmieniły francuskie społeczeństwo, budząc zarazem mniej lub bardziej ostrą krytykę, a nierzadko opór.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student :
1. ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad kulturą;
2. ma wiedzę z zakresu kultury Francji;
3. potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach;
4. posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac z zakresu filologii romańskiej;
5. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami nauczyciela/opiekuna naukowego;
6. posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku francuskim i polskim, przedstawiających zagadnienia szczegółowe, z wykorzystaniem różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych;
7. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania.
Kryteria oceniania
Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę. Przy wystawianiu ocen będą brane pod uwagę następujące elementy:
– aktywna obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności, udział w dyskusji);
– ocena prezentacji przygotowanej na temat uzgodniony z prowadzącym;
– wynik końcowego kolokwium pisemnego.
Praktyki zawodowe
Nie ma.
Literatura
Wybrana literatura:
Ch. Charle, D. Roche (dir.), Capitales culturelles, capitales symbo-liques, Paris, Éditions de la Sorbonne, 2002;
F. Jarrige, Face au monstre mécanique. Une histoire des résistances à la technique, Paris, IMHO, 2009;
J.-P. Rioux, J.-F. Sirinelli (dir.), La France d’un siècle à l’autre. 1914-2000. Dictionnaire critique, Paris, Hachette, 1999;
L. Vidal, Les hommes lents, Paris, Flammarion, 2020;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: