Konwersatorium historyczno-kulturowe IIz/IIIz + p : „Powiedz mi, czego się boisz, a powiem ci, kim jesteś”. Historia kultury francuskiej wieków XVIII-XX poprzez potwory i potworność 3304-1DZXW-KHK-19
Zajęcia będą poświęcone analizie kultury Francji wieków XVIII-XX poprzez kategorię potworności i postaci potworów. Przedstawienia potworów (i potworności w ogóle) poprzez różne teksty kultury (głównie literatura i sztuka) pokażą, jak na przestrzeni wieków zmieniał się stosunek Francuzów do tego, co budzi strach, co powodowało te zmiany i jakie były tych zmian konsekwencje. Pozwolą również zrozumieć, jak na postrzeganie strachu wpływały poszczególne wydarzenia historyczne i ich następstwa społeczne.
Podczas zajęć omówione będą następujące tematy szczegółowe:
1) Definicja strachu jako zjawiska kulturowego
2) Definicja kategorii potworności oraz "klasyfikacja potworów" francuskiego kręgu kulturowego
3) Krótka historia postrzegania i przedstawiania strachu od średniowiecza do XVII wieku
4) Strach, potwory i potworność w wieku XVIII (wampiry, Encyklopedia, "nowa wrażliwość", Rewolucja)
5) Strach, potwory i potworność w wieku XIX (romantyczne przenikanie się światów, fantastyka, symbolizm i dekadencja, wiek przemian i rewolucji)
6) Strach, potwory i potworność w wieku XX (trauma wojen i "niepodległości postkolonialnych".
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student posiada następujące umiejętności i wiedzę:
K_W10:
- ma przekrojową znajomość historii Francji wieków XVIII-XX, umieć wymienić najważniejsze wydarzenia historyczne tego okresu i określić ich wpływ na kulturę.
- ma usystematyzowaną wiedzę o najważniejszych procesach historycznych, politycznych, gospodarczych i kulturowych, kształtujących Francję wieków XVIII-XX.
K_U03 i K_U04:
- potrafi czytać ze zrozumieniem i analizować wybrane teksty, dokumenty historyczne, itp.
- potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, aby wyszukiwać, analizować i wybierać informacje niezbędne do aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
K_K01, K_K02, K_K04:
- rozumie wpływ wrażliwości wieków XVIII-XX dla wykształcenia się dzisiejszego zglobalizowanego świata
- rozumie mentalność i wrażliwość Francuzów wieków XVIII-XX..
Kryteria oceniania
Na zaliczenie będzie się składać:
- obecność (tylko dwie nieobecności bez konsekwencji w postaci dodatkowej prezentacji)
- przygotowanie do zajęć i aktywność
- projekt końcowy
- test końcowy
Szczegółowe warunki zaliczenia zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach.
Literatura
Wybrana bibliografia:
V. de Donder, Le chant de la sirène, Gallimard, 1992.
C. Lecouteux, Fées, sorcières et loups-garous, Imago, 1992.
B. Sadoul (dir.), Fées, sorcières ou diablesses. Anthologie, Librio, 2002.
J.-M. Sallmann, Les sorcières, fiancées de Satan, Gallimard, 1997.
G. Delpierre, La Peur et l’être, Privat, 1974.
J. Delumeau, La Peur en Occident (XIVe-XVIIIe siècles). Une cité assiégée, Fayard, 1978.
L. Lemire, Monstres et monstruosités, Perrin, 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: