Konwersatorium historyczno-kulturowe IIz/IIIz + p : Ludzie, wydarzenia, instytucje - symbole historii i kultury Francji w XVIIw 3304-1DZXW-KHK-14
Celem konwersatorium jest zapoznanie słuchaczy z wybranymi wydarzeniami z historii Francji w XVIIw. (np. Fronda), przedstawienie sylwetek kilku postaci ważnych dla historii i kultury francuskiej (np. Ludwik XIV, Fouquet), poznanie historii miejsc znamiennych dla kultury francuskiej (np. Akademia Francuska czy Komedia Francuska). Materiały do zajęć stanowią fragmenty opracowań historycznych, filmy edukacyjne, a także strony internetowe instytucji istniejących do dziś. Zajęcia mają w podstawowym zakresie przygotować studentów do samodzielnej pracy nad tekstem kulturowym współczesnym i siedemnastowiecznym, wzbogacić wiedzę słuchaczy z zakresu historii i kultury francuskiej, przyczynić się do lepszego rozumienia tekstu słuchanego dotyczącego historii i kultury.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W04 ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury
K_W05 ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad językiem, literaturą i kulturą
K_W12 ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych
K_W14 zna i rozumie podstawowe pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach;
K_U02 posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac z zakresu filologii romańskiej
K_U03 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami nauczyciela/opiekuna naukowego
K_U09 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku francuskim i polskim, przedstawiających zagadnienia szczegółowe, z wykorzystaniem różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K05 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania
K_K09 interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w życiu kulturalnym Europy
Student powinien: 1. znać chronologię epoki i najważniejsze wydarzenia historyczne, 2. znać omawiane pojęcia i teksty, 3. umieć powiązać różne zjawiska kulturowe i historyczne, 4. umieć samodzielnie zanalizować tekst kulturowy.
Kryteria oceniania
2 testy, krótkie prace domowe, 3 nieobecności (większa ilość nieobecności powoduje konieczność napisania dodatkowego testu)
Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Philippe Beaussant, Louis XIV artiste, Payot, 1999
Jean-Christian Petitfils (présentation), Le métier de roi, Perrin, 2012
Benedetta Craveri, L’âge de la conversation, Gallimard, 2002
Agathe Sanjuan, Martial Poirson, « Comédie Française, une histoire du théâtre », éd. Seuil, 2018 CF
Jean-Marie Constant „ Les Frondes” ds. "La France de la Monarchie absolue 1610-1715", introduction et bibliographie commentée de J. Cornette, Seuil, 1997
O. Wieviorka, M. Winock, « Les lieux de l’histoire de France », Perrin, 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: