Konwersatorium historyczno-kulturowe IIz/IIIz + p : Francja i Nowy Świat – podróże, obserwacje, świadectwa 3304-1DZXW-KHK-13
Tematem wiodącym konwersatorium są francuskie dalekomorskie wyprawy do Ameryki Północnej i Południowej w okresie Wielkich Odkryć Geograficznych. Analizowany będzie kontekst historyczno-społeczny wydarzeń związanych z ekspedycjami jak również problemy związane ze zmianą obrazu świata na przełomie Średniowiecza i Renesansu, pojmowaniem przestrzeni i nowymi zdobyczami technicznymi (karawela, kartografia), które umożliwiły realizację ambitnych projektów.
Na podstawie relacji z podróży, czytanych w oryginale, studenci będą poznawać przebieg i warunki wypraw do Indii Zachodnich, opisy pierwszych kontaktów żeglarzy francuskich z Indianami (Brazylia, Kanada) a także problemy, które zrodziły się w wyniku przenoszenia konfliktów europejskich do Nowego Świata.
Wybrane zagadnienia:
-Krzyszlof Kolumb i odkrycie Nowego Świata (legenda i dokumenty)
- Pierwsze podróże francuskie do Ameryki (Paulmier de Gonneville, Giovanni Verrazano)
-Histoire d'un voyage en la terre du Brésil Jeana de Léry - pierwszy francuski tekst etnograficzny
-André Thevet - kosmograf królewski
-Marc Lescarbot i jego Historia Nowej Francji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem konwersatorium jest nabycie niezbędnej filologowi wiedzy o istotnych wydarzeniach oraz zjawiskach historycznych i kulturowych, które miały miejsce we Francji i w krajach francuskojęzycznych, a także poznanie i dobór metod badawczych pozwalających na pełne zrozumienie procesów historycznych i kulturowych w celu rozwijania kompetencji potrzebnych w dziedzinie literaturoznawstwa.
Po pozytywnym zaliczeniu zajęć, student:
- rozumie specyfikę zjawiska jakim były podróże morskie w XV i XVI w.
-potrafi wymienić kolejne etapy Wielkich Odkryć Geograficznych
- zna najważniejszych podróżników europejskich i francuskich w XV-XVII w., kierunki wypraw, ich charakter i znaczenie
- umie scharakteryzować kontekst historyczny i społeczny wypraw
- zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane do interpretacji dokumentów i relacji z wypraw
oraz
A)
- ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury (K_W04),
- ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad językiem, literaturą i kulturą (K_W05),
- ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych (K_W12)
- zna i rozumie podstawowe pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W14),
B)
-potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01),
- posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod badawczych, opracowanie i P6S_UW P6S_UK5 prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac z zakresu filologii romańskiej (K_U02),
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami nauczyciela/opiekuna naukowego (K_U03),
- posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku francuskim i polskim, przedstawiających zagadnienia szczegółowe, z wykorzystaniem różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych (K_U09),
C)
- interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w życiu kulturalnym Europy (K_K09),
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (K_K05)
Kryteria oceniania
-Wszyscy studenci muszą posiadać adres ...@student.uw.edu.pl
- obecność i aktywny udział na zajęciach; dopuszczalne dwie nieobecności (nieusprawiedliwione) w semestrze;
-przygotowanie krótkiego wystąpienia na podstawie artykułu lub rozdziału monografii;
-test pisemny;
-opracowanie wybranego zagadnienia z zakresu omawianego tematu i przygotowanie prezentacji w PP.
Literatura
Récits de voyage:
CARTIER, J., Voyages au Canada, La Découverte, 1992.
COLOMB, Christophe, La découverte de l’Amérique, I. Journal de bord; II. Relations de voyage. 1493-1504; III. Écrits et documents.1492-1506, La Découverte, Paris, 1992.
JULIEN, Ch.-A., Les Français en Amérique pendant la première partie du XVIe s., PUF, Paris, 1946.
Le nouveau Monde. Récits de Christophe Colomb, Pierre Martyr d’Anghiers, Amerigo Vespucci, trad. J.-Y., Boriaud, préface de T. Todorov, Les Belles Lettres, Paris, 1992.
Études :
ATKINSON, G., Les nouveaux horizons de la Renaissance française, (1935), Slatkine Reprints, Genève, 1969.
BENNASSAR, B. et JACQUART, J., Le XVIe siècle, Paris, 1972.
CHAUNU, P., Conquête et exploitation des nouveaux mondes, PUF, Paris, 1969.
CORNETTE, J., Chronique de la France moderne. Le XVIe siècle, t. I, SEDES, Paris, 1995.
JOUANNA, A., La France du XVIe siècle 1483-1598, PUF, Paris, 1997.
FAVIER, J., Les Grandes Découvertes, Fayard, 1991.
GOMEZ-GERAUD M.-Ch., Ecrire le voyage au XVIe siècle en France, PUF, Paris, 2000.
LESTRINGANT, F., L’atelier du cosmographe ou l’image du monde à la Renaissance, Albin Michel, Paris, 1991.
LESTRINGANT, F., Le cannibale. Grandeur et décadence, Perrin, Paris, 1994.
MOLLAT, M., « Humanisme et Grandes Découvertes (XVe-XVIe siècles) », Forschungen zur Westeuropäischen Geschichte, Institut historique allemand de Paris, Bd 3 (1975), Artemis Verlag, Zürich und München, 1976, pp. 223-235.
MOLLAT, M., Giovanni et Girolamo Verrazano, Imprimerie nationale, Paris, 1987.
MOREAU, F., Métamorphoses du récit de voyage, Champion, Paris, 1986.
PEREZ, J., « Les conquistadors », L’Histoire, no 121, avril 1989, p. 8
Voyager à la Renaissance. Actes du Colloque de Tours, 30.06-13.07., Maisonneuve et Larose, Paris, 1987.
ZUMTHOR, P., « Mappa mundi et performance: la cartographie médiévale » in Le Moyen Age dans la modernité, Mélanges offerts à R. Dragonetti, Champion, Paris, 1996, pp. 459-471.
ZUMTHOR, P., La mesure du monde, Seuil, 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: