Konwersatorium historyczno-kulturowe IIz/IIIz + p : Quebec: od Nowej Francji po wyzwania współczesności 3304-1DZXW-KHK-11
Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z podstawowymi okresami historycznymi
Quebecu od powstania kolonii francuskich w Ameryce po współczesność z naciskiem na
kulturowe i społeczne przemiany, które następowały na przestrzeni wieków aż po początek
XXI wieku.
Quebec można rozpatrywać jako miniaturę przeobrażeń jakie dokonywały się w
społeczeństwach cywilizacji zachodniej od Renesansu po współczesność. Napięcia
polityczno-ekonomiczne jak również zmiany mentalności mieszkańców Quebecu, obrazują
główne tendencje społeczno-kulturowe, które naznaczyły świat zachodni na przestrzeni
wieków. Tematyka zajęć będzie obejmować takie zagadnienia jak: kolonializm, kształtowanie
się państw federalnych, procesy asymilacyjne i strategie oporu wobec dominacji kulturowej i
językowej, modernizacja państwa i społeczeństwa, kwestie migracyjne i tożsamościowe oraz
współczesne wyzwania, w tym ekologiczne, polityczne stojące przed Quebekiem.
W cyklu 2023Z:
Patrz informacje o kursie niezależnie od cyklu. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, w szczególności literaturoznawstwa (K_W01), główne procesy zachodzące w języku i literaturze w krajach francuskojęzycznego obszaru kulturowego, w szczególności w Quebecu (K_W03), kierunki i metodologię badań nad językiem i literaturą, zwłaszcza w krajach francuskojęzycznego obszaru kulturowego, w tym w Quebecu (K_W04), wybrane fakty, procesy i zjawiska z zakresu kultury i historii krajów francuskojęzycznego obszaru kulturowego, a mianowicie w Quebecu (K_W10), podstawowe pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W13). Student potrafi rozpoznawać, analizować i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura), stosując adekwatną terminologię oraz właściwe metody i narzędzia badawcze (K_U03), planować i przygotowywać wystąpienia ustne w języku francuskim i polskim, odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych właściwych dla literaturoznawstwa (K_U05), samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (K_U09). Student jest gotowy do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności (K_K01), otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych (K_K02), dbałości o dziedzictwo kulturowe, zwłaszcza w odniesieniu do kultury francuskiej i frankofońskiej (K_K04), przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_K06).
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach, pracy w podgrupach, różnorodne ćwiczenia interpretacyjne).
- krótka prezentacja ustna (indywidualna lub grupowa)
- test końcowy
Szczegółowe kryteria zostaną ustalone na pierwszych zajęciach.
Literatura
Literatura (przedstawione tytuły mogą ulec zmianie w zależności od dostępności):
Grzybowska, A. i Laliberté, R., Québec connais-tu ?, Québec, Presses de l’Université du
Québec, 2014
Charpentier, L., Durocher, R., Laville, C., Linteau, P-A, Nouvelle histoire du Québec et du
Canada, Montréal, Éditions du Boréal Express, 1985
Bourdon Y., Lamarre J., Histoire du Québec : une société nord-américaine, Québec,
Beauchemin, 1998.
W cyklu 2023Z:
Patrz informacje o kursie niezależnie od cyklu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: