Konwersatorium historyczno-kulturowe IIz/IIIz + p : Społeczeństwo i literatura Kanady francuskiej 3304-1DZXW-KHK-10
Celem zajęć jest prześledzenie ewolucji kultury i literatury frankofońskiej Kanady francuskiej - głównie Québecu - z uwzględnieniem kontekstu społeczno-historycznego, ideologicznego i językowego oraz zagadnień literackich (tematyczno-estetycznych). Kluczowe teksty literackie obejmują okres od kolonizacji Nowej-Francji do współczesnego Québecu (powieść, poezja, esej, teatr).
Zajęcia obejmują następującą problematykę:
1. Piśmiennictwo Nowej-Francj (XVI-XVIII wiek) - relacje z odkryć i z podróży do Kanady, pisma podróżników, żołnierzy i kroniki misjonarzy
2. Oblicza i figury Indian amerykańskich; kontakt z Innym, kolonizacja Nowego-Świata; afirmacja tożsamości kanadyjskiej w XVIIIw.
3. Podbój brytyjski (1760-1763) i początki literatury narodowej
4. Dolna Kanada frankofońska (1791-1840): kwestie podziału politycznego, doktryny ideologiczne, twórczość literacka
5. Konfrontacja tradycji i modernizmu (1895-1930): poezja, powieść, krytyka literacka
6. Problematyka miejska i nowe prądy (1930-1960)
7. "Spokojna Rewolucja" w Québecu (1960-1967),
8. "Nowa" literatura québecka (poezja, powieść, esej)
9. Literatura a język twórczości
10. Powieść québecka (stosunek do Historii i dyskurs Innego)
11. Amerykańskość, międzykulturowość i powieść (i)migracyjna (1980-2010)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- student potrafi wskazać główne uwarunkowania historyczne, społecznie i językowe Quebecu,
- student potrafi stworzyć własną wypowiedź o charakterze analityczno-opisowym dotyczącą wydarzeń historycznych i zmian kulturowych Quebecu,
K_W04 ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach
zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury Quebecu
K_W17 ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kulturalnych i zjawiskach w kulturze i literaturze frankofońskiej Kanady. Umie opanować umiejętność lektury tekstów narracyjnych pod kątem ich uwarunkowań społecznych, historycznych i językowych
K_U01 potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i
nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i użytkować materiał niezbędny do udziału w
zajęciach
Kryteria oceniania
Zaliczenie na stopień: aktywność na zajęciach będzie oceniana, ustne streszczenia wybranych lektur krytycznych, ustna analiza wybranego utworu literackiego, pisemna praca semestralna na 4-5 stron.
Test sprawdzający omawianą problematykę
Obecność na zajęciach obowiązkowa; ponad 3 nieobecności nieusprawiedliwione skutkują skreśleniem z listy uczestników
Literatura
MAILHOT, Laurent, La littérature québécoise depuis ses origines, Montréal, Typo, 1997.
WEINMANN, Heinz, et Roger CHAMBERLAND (dir.), Littérature québécoise. Des origines a nos jours. Textes et méthodes, Montréal, HMH, 1996.
GRABOWSKI, Jan, Historia Kanady, Warszawa, Proszyński i spółka, 2001.
GASCUY-RESCH, Yannick (sous la direction de), Littérature du Québec, Vanves, éd. EDICEF/AUPELF, 1994 (coll. "Universités francophones").
KWATERKO, Józef, Dialogi z Ameryką. O frankofońskiej literaturze w Québecu i na Karaibach, Kraków, Universitas, 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: