Seminarium licencjackie : Wyprawa do Kreolii. Przestrzeń w literaturze francuskojęzycznej wysp Oceanu Indyjskiego (XX-XXI w.) 3304-1DZ3O-SL-20
Jak się ma Kreolia do Lemurii? Gdzie szukać Indiaoceanii, która wydała indiaoceanizm?
Na tle zróżnicowanej historii Madagaskaru i Maskarenów (Mauritiusa, Réunion i Rodrigues), wysp położonych na wschód od Madagaskaru, będziemy rekonstruować literacką przestrzeń symboliczną, którą zasiedlili swoimi mitami, marzeniami i walkami goście z bliska i z daleka (bo autochtonami – endemitami są tam chyba tylko – niektóre – zwierzęta i rośliny). W tworzeniu tej przestrzeni zaznacza swój poetycki udział m.in. pochodzący z Mauritiusa laureata literackiego Nobla w 2008 r., Jean-Marie-Gustave Le Clézio.
Konieczne będą dwołania do kultur tradycyjnych (religii, obyczaju, tańca, języka, gatunków literackich) jak i do wielokulturowych lub międzykulturowych zjawisk.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu seminarium licencjackiego student:
- zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, w szczególności literaturoznawstwa, w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną; w zaawansowanym stopniu terminologię z zakresu literaturoznawstwa ogólnego i francuskiego; podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości, możliwości praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy o literackiej przestrzeni dawnych kolonii francuskich w działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów (K_W01, K_W02, K_W12)
- potrafi: stosować podczas planowania badań podstawowe koncepcje teoretyczne właściwe dla literaturoznawstwa ogólnego i francuskiego, formułować hipotezy, dobrać metody i narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki kwerendy dotyczącej własnej pracy w zakresie literaturoznawstwa, rozpoznawać, analizować i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (wierzenia, literatura), stosując adekwatną terminologię oraz właściwe metody i narzędzia badawcze, przedstawiać własne poglądy, odwołując się do różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych, oraz argumentować przyjęty punkt widzenia, samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U09)
- jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, stać go na otwartość wobec różnic osobniczych i kulturowych oraz pilnuje przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_K01, K_K02, K_K06)
Kryteria oceniania
Tryb zaliczenia: aktywny udział w zajęciach, po 2 referaty/prezentacje multimedialne w każdym semestrze, a w semestrze zimowym: praca semestralna (komentarz do fragmentu tekstu, 2-3 strony drukiem) + zaliczenie w formie kolokwium (test 30 min.).
Warunkiem zaliczenia ostatniego cyklu (tj. semestru letniego) seminarium dyplomowego jest przedłożenie zaakceptowanej przez opiekuna pracy dyplomowej (licencjackiej) w formie konspektu i multimedialnej prezentacji 15-minutowej na wspólnie sformułowany temat związany z programem seminarium oraz zdanie egzaminu licencjackiego (odpowiedź na dwa pytania z listy 15 zagadnień przedstawionych w połowie roku).
Powyżej trzech nieobecności nieusprawiedliwionych w semestrze oznacza skreślenie z listy.
Literatura
Monografia: J.-M. Racault, « Mémoires du Grand Océan » (PUPS, 2007). Podręcznik: Jean-Louis Joubert, « Les littératures de l’Océan Indien » oraz « Antologie » (EDICEF, 1991), « Dictionnaire des écrivains migrants » (2013); "Interculturel Francophonie" n° 1, 4, 11, 23, 28 ; A.Osman, L. Ramarosoa, "Littératures francophones de l’Océan Indien" (Paris,1983), quelques numéros des Cahiers du Sud, revue littéraire consacrée aux lettres francophones océano-indiennes (au Centre ou en fichier photo), http://www.lehman.cuny.edu/ile.en.ile/indien/paroles.html, C. de Rauville oraz teoretycy przestrzeni w literaturze.
Autorzy tekstów: podróżnicy europejscy (Flacourt, Leguat, Bernardin de Saint-Pierre), pisarze kolonialni (Georges Azéma, Jean d'Esme, Charles Renel, Marius-Ary Leblond, Loys Masson), wernakularni z Madagaskaru (Ranaivo, Rabearivelo, Rabemanajara, Rakotoson, Raharimanana, Ravaloson), Mauritiusa (Robert-Edouard Hart, Malcolm de Chazal, Marcel Cabon, Marie-Thérèse Humbert, Carl de Souza, Ananda Devi, Shenaz Patel, Nathacha Appanah), Réunion (Leconte de Lisle, Auguste Lacaussade, Louis-Timagène Houat, Marguerite-Hélène Mahé, Monique Agénor, Axel Gauvin, Jean-François Samlong, poeci Boris Gamaleya, Jean Henri Azéma et al.).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: