Seminarium licencjackie: Etos dyskursywny - tworzenie własnego wizerunku poprzez słowa w wybranych typach dyskursu/wypowiedzi 3304-1DZ3O-SL-040
Seminarium będzie poświęcone kształtowaniu wizerunku, czyli etosu dyskursywnego, przez mówcę w tworzonym przez niego komunikacie. Rozważaniom zostaną poddane różne działania językowe i niejęzykowe, które mają wpływ na utrzymanie lub zmianę (pogorszenie lub naprawę) wizerunku mówiącego. Zajęcia będą się więc koncentrować na analizie środków językowych pod względem ich treści (kryteria semantyczne), konstrukcji wypowiedzi (np. kryteria składniowe), dopasowaniu do intencji mówiącego oraz do publiczności (kryteria pragmatyczne). Uwzględnione zostaną także środki niejęzykowe, np. gesty, mimika (kryteria multimodalne). Rozważania odnosić się będą do różnych typów etosu, np. etos uprzedni, etos indywidualny vs zbiorowy w odniesieniu do konkretnych gatunków dyskursu reprezentujących komunikację ustną lub pisemną, np. przemowa prezydencka, debata polityczna, wywiad prasowy, slogany manifestacji, etc. (Wybór tekstów będzie uzależniony od zainteresować badawczych osób uczestniczących w seminarium).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
K_W02 w zaawansowanym stopniu terminologię z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa ogólnego i francuskiego P6S_WG
K_W03 w zaawansowanym stopniu główne procesy zachodzące w języku i literaturze w krajach francuskojęzycznego obszaru kulturowego P6S_WG
K_W06 w zaawansowanym stopniu główne zagadnienia z zakresu językoznawstwa ogólnego i francuskiego P6S_WG
K_W08 w zaawansowanym stopniu zagadnienia gramatyczne, ortograficzne, leksykalne, semantyczne, fonologiczne i stylistyczne w zakresie języka francuskiego P6S_WG
Student potrafi:
K_U02 wykorzystywać w badaniach podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod i narzędzi badawczych oraz opracowywanie i prezentowanie wyników podczas przygotowywania własnych prac w zakresie językoznawstwa i literaturoznawstwa P6S_UW P6S_UK
K_U03 rozpoznawać, analizować i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura), stosując adekwatną terminologię oraz właściwe metody i narzędzia badawcze P6S_UW
K_U05 planować i przygotowywać wystąpienia ustne w języku francuskim i polskim, odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych właściwych dla językoznawstwa i literaturoznawstwa P6S_UW P6S_UK
K_U06 przygotowywać pracę pisemną, w języku francuskim i polskim, odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych właściwych dla językoznawstwa i literaturoznawstwa P6S_UW
K_U09 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł P6S_UU
K_W12 podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości, możliwości praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy w działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów P6S_WK
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Semestr I:
- przygotowanie tematycznego projektu grupowego oraz jego prezentacja
- określenie tematyki pracy
- obecność na zajęciach (dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione)
Semestr II:
- wybór materiału badawczego
- wygłoszenie referatu związanego z wybraną tematyką pracy
- redakcja pracy licencjackiej
- obecność na zajęciach (dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione)
Warunkiem zaliczenia II semestru seminarium licencjackiego jest złożenie gotowej pracy dyplomowej.
Literatura
Amossy R. (1999), Images de soi dans le discours : la construction de l’ethos, Lausanne, Delachaux et Niestlé.
Amossy R. (2010), La présentation de soi : ethos et identité verbale, Paris, PUF.
Amossy R., Orkibi N. (dir.), (2021), Ethos collectif et identités sociales, Paris, Classiques Garnier.
Kerbrat-Orecchioni C. (1990, 1992, 1994), Les interactions verbales, t. 1-3, Paris, Armand Colin.
Kerbrat-Orecchioni C. (1980), L’Énonciation – la subjectivité dans le langage, Paris, Armand Colin.
Maingueneau D. (2007), Analyser les textes de communication, Paris, Arman Colin,
Maingueneau D. (2022), L'ethos en analyse du discours, Louvain-la-Neuve, Academia.
Pachocińska E. (2020), Les slogans des jeunes dans les marches pour le climat en France (2018–2019) et la construction de l’identité collective, Academic Journal of Modern Philology, Vo. 9, p. 143 – 153.
Dodatkowe źródła będą dopasowane do indywidualnych potrzeb badawczych osób uczestniczących w seminarium.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: