Seminarium licencjackie: Człowiek wobec natury w literaturze francuskiej i frankofońskiej (XX- XXI w.) 3304-1DZ3O-SL-038
Współczesne dyskusje nad przyszłością Planety i zamieszkujących ją istot żywych, w tym człowieka, toczące się w środowiskach naukowych i politycznych, a także w szeroko pojętej przestrzeni publicznej, dotykają również sfery kultury. Literatura od zawsze była miejscem, w którym, jak w soczewce, koncentrowały się refleksje i emocje, odbijały się ludzkie pragnienia i lęki. Była i jest miejscem, w którym wyobraźnia jest siłą: krytyczną, sprawczą i naprawczą. W trakcie naszego seminarium zapoznamy się z najciekawszymi przykładami tekstów ekologicznie wrażliwych, czyli takich, w których rozważana jest (nie)obecność człowieka we wspólnocie istot żywych. Zastanowimy się nad przedstawieniami natury, nad postawami i bohaterami ludzkimi i nie-ludzkimi, podmiotowością ludzi i nie-ludzi, poszukamy sposobów, jakimi literatura stara się przezwyciężyć opozycję między naturą i kulturą czy ludzkim i zwierzęcym oraz jak wyobraża sobie naszą przyszłość (fikcje post- i transhumanistyczne). W naszej pracy będziemy sięgać do tekstów teoretycznych z szeroko rozumianej humanistyki środowiskowej, które pomogą nam pełniej odczytywać utwory literackie. Nasza uwaga będzie koncentrować się na tekstach współczesnych, powstałych po 1980 r., jednak będzie też miejsce na odrobinę refleksji nad prekursorskimi utworami Jeana Giono, Maurice’a Genevoix czy Romaina Gary’ego. Pośród autorów i autorek, którzy będą głównym przedmiotem naszych lektur znajdą się: Élisabeth Ferney, Véronique Bergen, Christine Van Acker, Céline Minard, Camille Brunel, Sylvain Tesson, Marie Darrieussecq et Antoine Wauters.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - Absolwent zna i rozumie:
K_W01 w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, w szczególności literaturoznawstwa i językoznawstwa, w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną
K_W02 w zaawansowanym stopniu terminologię z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa ogólnego i francuskiego
K_W04 w zaawansowanym stopniu kierunki i metodologię badań nad językiem i literaturą, zwłaszcza w krajach francuskojęzycznego obszaru kulturowego
K_W13 podstawowe pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności - absolwent potrafi:
K_U01 stosować podczas planowania badań podstawowe koncepcje teoretyczne właściwe dla językoznawstwa i literaturoznawstwa ogólnego i francuskiego
K_U02 wykorzystywać w badaniach podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod i narzędzi badawczych oraz opracowywanie i prezentowanie wyników podczas przygotowywania własnych prac w zakresie językoznawstwa i literaturoznawstwa
K_U03 rozpoznawać, analizować i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura), stosując adekwatną terminologię oraz właściwe metody i narzędzia badawcze
K_U04 przedstawiać własne poglądy, odwołując się do różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych, oraz argumentować przyjęty punkt widzenia
K_U05 planować i przygotowywać wystąpienia ustne w języku francuskim i polskim, odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych właściwych dla językoznawstwa i literaturoznawstwa
K_U06 przygotować pracę pisemną, w języku francuskim i polskim, odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych właściwych dla językoznawstwa i literaturoznawstwa
K_U07 komunikować się ustnie i pisemnie w zakresie języka francuskiego poziomie C1 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego
K_U09 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł
Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do:
K_K01 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności
K_K02 otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych
K_K06 przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Kryteria oceniania
- wymagana jest obecność na zajęciach ; więcej niż dwie nieobecności skutkują dodatkowym pytaniem na teście lub odpowiedzią ustną
- aktywność na zajęciach i przygotowanie do zajęć (lektura tekstów, karty pracy, prezentacje, lekcje odwrócone, spontaniczne wypowiedzi)
- analiza pisemna (koniec semestru zimowego), 2 testy (po jednym w każdym semestrze – faktografia + znajomość lektur)
- warunkiem zaliczenia rocznego kursu jest złożenie pracy licencjackiej
Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów.
Literatura
Literatura (wybrane pozycje)
Bailly, J.-Ch., Le parti pris des animaux, Christian Bourgois Éd., 2013.
Bailly, J.-Ch., Le versant animal, Montrouge, 2018.
Collot, M., Un nouveau sentiment de la nature, Corti, 2022.
Lestel, D., L'animal singulier, Seuil, 2004.
Morizot B., Manières d’être vivant, Actes Sud, 2020.
Schoentjes, P., Ce qui a lieu. Essai d’écopoétique, Wildproject, 2015.
Schoentjes, P., Littérature et écologie. Le Mur des abeilles, Corti, 2020.
Simon A., Une bêtre entre les lignes. Essai de zoopoétique, Wildproject, 2020.
Szczegółowa lista utworów do analizy zostanie przedstawiona na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: