Seminarium licencjackie: Radość z uczenia się – wyzwania glottodydaktyczne 3304-1DZ3O-SL-035
Na seminarium podjęte zostaną następujące zagadnienia:
1. Zmiana paradygmatu dydaktycznego - od behawioryzmu do konstruktywizmu społecznego.
2. Czym jest scaffolding w ujęciu J. Brunera? Jak go realizować na lekcji języka obcego?
3. Rola czynników osobowościowych w nauce języków obcych.
4. Bariery zewnętrzne i wewnętrzne w procesie uczenia się języków obcych.
5. O czym mówią neuronauki i próba transferu na glottodydaktykę.
6. Nowe kompetencje nauczycielskie w odniesieniu do wyzwań społecznych i emocjonalnych w XXI wieku.
7. Jak oceniać, żeby budować, a nie niszczyć poczucie własnej wartości?
8. Teoria Krashena i rola filtru afektywnego w glottodydaktyce.
9. Innowacyjne działania dydaktyczne: odwrócona klasa, grywalizacja, webquest ..
10. Nieformalne i pozaformalne uczenie się języków obcych - jaki wpływ na kompetencje językowe?
11. Uczeń sterowany a uczeń samosterowny - jak zrealizować rozwój autonomii w uczeniu się?
12. Zarządzanie emocjami - wyzwania, techniki, okazje ...
13. Budowanie i rozwijanie motywacji do nauki języków obcych - co mówią teorie motywacyjne (Bandura, Deci/Ryan)
14. Językowy obraz świata a zanurzenie w kulturze języka obcego.
15. Radość w/z uczenia się języka obcego - podsumowanie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka :
- zna w zaawansowanym stopniu terminologię z zakresu współczesnej glottodydaktyki (K_W02);
- zna i rozumie w zaawansowanym stopniu główne procesy zachodzące w procesach dydaktycznych (K_W03);
- zna w zaawansowanym stopniu kierunki i metodologię badań nad procesami uczenia się i nauczania(K_W04);
- zna i rozumie w zaawansowanym stopniu główne zagadnienia z zakresu kompetencji nauczyciela języka obcego (K_W05);
- zna i rozumie w zaawansowanym stopniu działania ucznia i nauczyciela w złożonych sytuacjach komunikacji społecznej i międzykulturowej (K_W07)
- zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, procesy i zjawiska z zakresu nauczania i uczenia się języka obcego(K_W10)
- zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu psychologii, pedagogiki, emisji głosu i akwizycji języków obcych, w szczególności języka francuskiego, (K_W11);
- zna podstawowe pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W13)
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
- stosować podczas planowania badań podstawowe koncepcje teoretyczne właściwe dla procesów glottodydaktycznych (K_U01)
- przedstawiać własne poglądy, odwołując się do różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych, oraz argumentować przyjęty punkt widzenia (K_U04);
- przygotować pracę pisemną, w języku francuskim , odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych właściwych dla glottodydaktyki (K_U06);
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (K_U09);
- stosować zaawansowaną wiedzę z zakresu glottodydaktyki do realizacji własnego projektu badawczego (K_U12)
- Stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie glottodydaktyki(K_U13);
W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów/owa do:
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności (K_K01);
- otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych (K_K02);
- dbałości o dziedzictwo kulturowe, zwłaszcza w odniesieniu do kultury francuskiej i frankofońskiej (K_K04);
- aktywnego uczestnictwa w kulturze francuskiej i frankofońskiej, korzystając z różnych form i i mediów (K_K05);
- przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_K06)
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- prace indywidualne i grupowe ( w tym prace projektowe)
- cząstkowe prezentacje omawianych treści
- monitorowanie pracy bieżącej (przygotowanie do zajęć, aktywne uczestniczenie)
Kryteria oceniania:
- uczestnik/czka wykorzystuje w wysokim stopniu technologię cyfrową oraz sztuczna inteligencję do rozwijania pracy w wybranym temacie (np. Canva, aplikacje do tworzenia plików dźwiękowych i filmowych)
- uczestnik/czka regularnie uczestniczy w zajęciach oraz informuje o swoich ograniczeniach w tym umówionym zakresie nieobecności;
- uczestnik/czka informuje o specyficznych potrzebach edukacyjnych na początku semestru;
- uczestnik/czka wywiązuje się z zadań cząstkowych (projekty, zadania pisemne) oraz sumujących.
Literatura
1. ARNOLD, J., M. C. FONSECA. 2004. « Multiple intelligence theory and foreign language learning : A Brain-Based Perspective », IJES, International Journal of English Studies, 4,1,119-136.
2. Arnold, J. «Comment les facteurs affectifs influencent-ils l'apprentissage d'une langue étrangère ? » Éla. Études de linguistique appliquée. 2006/4 nº 144, pages 407 à 425. Cairn.Info : https://www.cairn.info/revue-ela-2006-4-page-407.htm
3. CLÉMENT, R, Z. DÖRNYEI, K. NOELS. 1994. « Motivation, self-confidence and group cohesion in the foreign language classroom », Language Learning, 44,417-448.
4. CONSEIL DE L`EUROPE 2000. Cadre européen commun de référence pour les langues. Apprendre. Enseigner. Evaluer. Strasbourg/Paris : Conseil de l'Europe/ Didier.
5. Cadre européen commun de référence. Volume complémentaire avec de nouveaux descripteurs, Strasbourg, Conseil de l’Europe, 2018.
6. DE ANDRÉS, V. 1999. « Self-esttem in the classroom or the metamorphosis of butterflies », dans Arnold, J. (ed.) Affect in Language Learning : Cambridge : Cambridge University Press.
7. FENOUILLET, Fabien, « Les multiples facettes de la motivation » dans Gérard Toupiol (dir.), Mémoire, langages et apprentissage, Paris, Éditions RETZ, p. 133-144.
8. GOLEMAN, D. 1995. Emocional Intelligence. New York : Bantam Books.
9. KRASHEN, S. 1982. Principles and Practice in Second Language Acquisition. Oxford : Pergamon Press.
10. Kucharczyk, R. (2019). L’impact des facteurs affectifs sur le développement de la compétence plurilingue. Vers une approche SMART en classe de langue tertiaire. Revue TDFLE, (actes n°1). https://doi.org/https://doi.org/10.34745/numerev_1349
11. OXFORD, R. L. 1999. « Anxiety and the language learner : New insights », dans Arnold, J. (ed.) Affect in Language Learning. Cambridge : Cambridge University Press.
12. ROSENTHAL, R., JACOBSON, L. 1992. Pygmalian in the Classroom : Teacher Expectations and Pupils? Intellectual Development. New York : Irvington.
13. Vesconi. J. L’impact du psycho-affectif en classe de langue: application à la gestion de l’erreur à l’oral. Education. 2024. dumas-04478536
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: