Seminarium licencjackie: Nowe role nauczyciela i ucznia na lekcji języka obcego 3304-1DZ3O-SL-034
Podczas zajęć przyjrzymy się temu, co powinno znajdować się w warsztacie psycho-pedagogicznym i dydaktycznym współczesnego nauczyciela, zostaną zaprezentowane możliwości innowacyjnych działań oraz te role, które wydają się dzisiaj najbardziej potrzebne do wdrożenia: tutor, mediator poznawczy, osoba wspierająca rozwój. Ponieważ działania nauczyciela są skierowane bezpośrednio do ucznia jako do podmiotu procesu glottodydaktycznego zastanowimy się nad tym, jakie umiejętności i kompetencje trzeba rozwijać u uczniów np. umiejętność samoregulacji, kierowania swoją motywacją, poczucia własnej skuteczności.
Refleksje i analizy tekstów dotyczącej wymienionej problematyki można zbiorczo ująć w następujące bloki tematyczne (kolejność do ustalenia w trakcie semestru):
1. Nauczanie języków obcych dawniej i dziś - co wyróżnia współczesną dydaktykę?
2. Jakich kompetencji potrzebuje współczesny nauczyciel języków obcych? Dlaczego takich?
3. Czego można dowiedzieć się o nauczycielskich kompetencjach z okresów kryzysowych takich jak pandemia roku 2020 i wojna w Ukrainie 2022 ?
4. Jak powinno wyglądać nowoczesne ocenianie?
5. Jakie tendencje edukacyjne są możliwe do wdrożenia we współczesnym świecie? (np. Phenomenon-Based Learning, edukacja outdorowa, uczenie się przez odkrywanie...)
6. Jak rozwijać kompetencje społeczno-emocjonalne u uczniów i uczennic? Dlaczego to jest ważne?
7. Na czym polega budowanie poczucia własnej skuteczności uczących się języków obcych?
8. Kompetencje XXI wieku - czy tylko dla uczących się?
9. Kompetencje cyfrowe - jaki wpływ mają na skuteczność procesów uczenia się i nauczania?
10. Post-pandemiczne konteksty edukacyjne - czy pandemia nas czegoś nauczyła?
11. Umiejętność samooceny - jakie metody i techniki mogą rozwijać te umiejętność?
12. Czym jest mediacja poznawcza i pedagogiczna we współczesnej edukacji?
13. Jak mogą być realizowane cele mediacji interkulturowej na zajęciach językowych?
14. Podejście do błędu językowego - jaki jest obecnie status błędu w kształceniu językowym?
15. Wprowadzenie do metodologii badań - czym są badania jakościowe i ilościowe w glottodydaktyce?
W kolejnym semestrze uczestnicy seminarium zajmą się pogłębionym rozumieniem wybranych z powyższej listy zagadnień zgodnie z wybranym tematem pracy dyplomowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka :
- zna w zaawansowanym stopniu terminologię z zakresu współczesnej glottodydaktyki (K_W02);
- zna i rozumie w zaawansowanym stopniu główne procesy zachodzące w procesach dydaktycznych (K_W03);
- zna w zaawansowanym stopniu kierunki i metodologię badań nad procesami uczenia się i nauczania(K_W04);
- zna i rozumie w zaawansowanym stopniu główne zagadnienia z zakresu kompetencji nauczyciela języka obcego (K_W05);
- zna i rozumie w zaawansowanym stopniu działania ucznia i nauczyciela w złożonych sytuacjach komunikacji społecznej i międzykulturowej (K_W07)
- zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, procesy i zjawiska z zakresu nauczania i uczenia się języka obcego(K_W10)
- zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu psychologii, pedagogiki, emisji głosu i akwizycji języków obcych, w szczególności języka francuskiego, (K_W11);
- zna podstawowe pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W13)
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
- stosować podczas planowania badań podstawowe koncepcje teoretyczne właściwe dla procesów glottodydaktycznych (K_U01)
- przedstawiać własne poglądy, odwołując się do różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych, oraz argumentować przyjęty punkt widzenia (K_U04);
- przygotować pracę pisemną, w języku francuskim , odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych właściwych dla glottodydaktyki (K_U06);
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (K_U09);
- stosować zaawansowaną wiedzę z zakresu glottodydaktyki do realizacji własnego projektu badawczego (K_U12)
- Stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie glottodydaktyki(K_U13);
W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów/owa do:
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności (K_K01);
- otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych (K_K02);
- dbałości o dziedzictwo kulturowe, zwłaszcza w odniesieniu do kultury francuskiej i frankofońskiej (K_K04);
- aktywnego uczestnictwa w kulturze francuskiej i frankofońskiej, korzystając z różnych form i i mediów (K_K05);
- przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_K06)
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- prace indywidualne i grupowe ( w tym prace projektowe)
- cząstkowe prezentacje omawianych treści
- response paper (krótkie refleksje pisemne)
- monitorowanie pracy bieżącej (przygotowanie do zajęć, aktywne uczestniczenie)
Kryteria oceniania:
- uczestnik/czka wykorzystuje w wysokim stopniu technologię cyfrową oraz sztuczna inteligencję do rozwijania pracy w wybranym temacie (np. Canva, aplikacje do tworzenia plików dźwiękowych i filmowych)
- uczestnik/czka regularnie uczestniczy w zajęciach oraz informuje o swoich ograniczeniach w tym umówionym zakresie nieobecności;
- uczestnik/czka informuje o specyficznych potrzebach edukacyjnych na początku semestru;
- uczestnik/czka wywiązuje się z zadań cząstkowych (projekty, zadania pisemne) oraz sumujących.
Literatura
Bandura A. 2003. Autoefficacité. Le sentiement d`efficacité personnelle. Paris-Bruxelles : Editions de Boeck Université.
Bruner J.S. 1978. Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznawania. Warszawa: PWN.
Conseil de l'Europe, 2001, Cadre européen commun de référence: apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l'Europe/Didier;
Conseil de l'Europe, 2021, Cadre européen commun de référence: apprendre, enseigner, évaluer, Cersion complémentaire avec de nouveaux descripteurs, Conseil de l'Europe/Didier;
Dróżka W. 2002. Odmiany profesjonalizmu nauczyciela a jego kompetencje pedagogiczne [w:] T. Gumuła (red.) Nabywanie kompetencji nauczycielskich w toku studiów wyższych. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.
Deakin Crick R., Broadfoot P., Claxton G. 2004. Developing an Effective Lifelong Learning Inventory : The ELLI Project [w :] Assesment in Education, vol. 11, 248 :272.
Hautamaki J., Arinen P., Eronen S., Hautamaki A., Kupianien S., Lindblom B., Niemivirta M., Pakaslahti L., Rantanen P., Scheinin P. 2002. Assessing Learning-to-Learn : A Framework. Helisinki : Centre for Educational Assessment, Helsinki University.
Karpińska-Szaj, K., Sujecka-Zając, J. 2015. „Métier d`apprenant, métier d`enseignant :quels outils dans leur atelier cognitif? [w :] M. Sowa (red.) Enseignement/apprentissage du français face aux défis de demain, Lublin : Werset., s. 239-255.
Kucharczyk R., 2018. Nauczanie języków obcych a dydaktyka wielojęzyczności (na przykładzie francuskiego jako drugiego języka obcego). Lublin: Wydawnictwo Werset.
Loarer E. 1998. L’éducation cognitive : modèles et méthodes pour apprendre à penser [w :] Revue française de pédagogie vol. 12, 121-161.
Męczkowska A. 2003. Kompetencja [w :] T. Pilch (red.) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. II. Warszawa: 693-969.
Rubacha K. 2008. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Schön D.A. 1983. The Reflective Practitioner: How professionals think in action. London : Temple Smith.
Sujecka-Zając J. 2016. Kompetentny uczeń na lekcji języka obcego. Wyzwania dla glottodydaktyki mediacyjnej. Warszawa/Lublin: Instytut Romanistyki/Wydawnictwo Werset.
Szymankiewicz K. Przyszli nauczyciele języków obcych na drodze budowania kompetencji zawodowej. Refleksja-Uczenie się-Rozwój. Lublin: Wydawnictwo Werset.
Wallace M.J. 1995. Training Foreign Language Teachers. Cambridge : Cambridge University Press.
Wollman L. 2015. Rozwijanie potencjału uczenia się w ujęciu Guya Claxtona [w :] J. Uszyńska-Jarmoc, M. Bilewicz (red.), Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teorie i badania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 97-108.
Wysocka M. 2003. Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: