Seminarium licencjackie: Obraz kobiety w powieści francuskiej na przestrzeni wieków (XVII-XX w.) 3304-1DZ3O-SL-032
Niniejsze seminarium licencjackie jest propozycją prześledzenie obrazu kobiety w powieści francuskiej od XVII wieku po czasy współczesne. W tym celu studenci studiować będą wybrane lektury lub ich fragmenty, które ukazują kobietę w różnych sytuacjach życiowych (małżeństwo, macierzyństwo, życie samotne, cudzołóstwo, praca, edukacja, cielesność, medycyna itp.). Wskazane powieści będą omawiane także z perspektywy innych tekstów z epoki jak i współczesnych opracowań, które mają poszerzyć wiedzę na temat prób kobiecej emancypacji oraz jej ograniczeń. Analiza poszczególnych tekstów ma na celu zrozumienie przemian/trwanie tradycji w społeczeństwie francuskim. Ponadto, by dostrzec obraz kobiety w powieści niezbędne będzie przestudiowanie samej ewolucji powieści jako gatunku literackiego związanego z przemianami kulturowymi.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza - absolwent zna i rozumie:
K_W01 w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, w szczególności literaturoznawstwa
i językoznawstwa, w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną
K_W02 w zaawansowanym stopniu terminologię z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa ogólnego
i francuskiego
K_W04 w zaawansowanym stopniu kierunki i metodologię badań nad językiem i literaturą, zwłaszcza w krajach
francuskojęzycznego obszaru kulturowego
K_W12 podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości, możliwości praktycznego
zastosowania zdobywanej wiedzy w działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów
K_W13 podstawowe pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
umiejętności - absolwent potrafi:
K_U01 stosować podczas planowania badań podstawowe koncepcje teoretyczne właściwe dla językoznawstwa
i literaturoznawstwa ogólnego i francuskiego
K_U02 wykorzystywać w badaniach podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów
badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod i narzędzi badawczych oraz opracowywanie i prezentowanie
wyników podczas przygotowywania własnych prac w zakresie językoznawstwa i literaturoznawstwa
K_U03 rozpoznawać, analizować i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura), stosując
adekwatną terminologię oraz właściwe metody i narzędzia badawcze
K_U04 przedstawiać własne poglądy, odwołując się do różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych, oraz
argumentować przyjęty punkt widzenia
K_U05 planować i przygotowywać wystąpienia ustne w języku francuskim i polskim, odwołując się do podstawowych
ujęć teoretycznych właściwych dla językoznawstwa i literaturoznawstwa
K_U06 przygotować pracę pisemną, w języku francuskim i polskim, odwołując się do podstawowych ujęć
teoretycznych właściwych dla językoznawstwa i literaturoznawstwa
K_U07 komunikować się ustnie i pisemnie w zakresie języka francuskiego poziomie C1 według Europejskiego
systemu opisu kształcenia językowego
K_U09 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł
kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do:
K_K01 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności
K_K02 otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych
K_K06 przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej
i prawa autorskiego
Kryteria oceniania
zaliczenie przedmiotu jest na zaliczenie, na które składa się czynne uczestniczenie w zajęciach oraz przygotowanie prezentacji z wybranego zagadnienia (lektura, opracowanie naukowe)
Literatura
Bibliografia
Literatura podmiotu:
XVII wiek
Madeleine de Scudéry, Artamène où le grand Cyrus, (fragment – histoire de Sapho)
Antoine Furetière, Le roman bourgeois, 1666
XVIII wiek
J.-J. Rousseau, La Nouvelle Heloise, 1761
Laclos, Les liasons dangereuses, 1782
XIX wiek
Georges Sand, Indiana, 1832
Flaubert, Madame Bovary, 1857
Maupassant, Bel-Ami, 1885
XX wiek
Annie Ernaux, La Femme gelée, 1981
Annie Leclerc, Hommes et Femmes, 1985
Literatura przedmiotu, zalecane teksty :
1) Badinter Elisabeth, Historia miłości macierzyńskiej, tłum. K. Choiński, Warszawa 1998
2) Berriot-Salvadore Eveline, Un corps, un destin. La femme dans la médecine de la Renaissance, Paris 1993
3) Bogucka Maria, Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2005
4) Coulet Henri, Le roman jusqu’à la Révolution française, Paris, Armand Colin, 1991
5) Craveri Benedetta, L’âge de la conversation, Paris 2002
6) Darmon Pierre, Mythologie de la femme dans l’ancienne France, XVIe-XIXe siècle, Paris, Éditions du Seuil, 1983
7) Duchêne Roger, Être femme au temps de Louis XIV, Paris 2004 (Pour l’Histoire)
8) Janion Maria, Kobieta i duch inności, Warszawa 1996
9) Jastrzębiec-Mosakowski Marek, Strategie wymazywania. Kobiece bohaterki w męskich tekstach francuskiego Oświecenia, Gdańsk 2007
10) Krytyka feministyczna. Siostra teorii i historii literatury, Warszawa, IBL PAN, 2000
11) La femme dans la société médiévale et moderne. Actes du colloque de Nieborów 6–8 juin 2002, red. P. Mane, F. Piponnier, M. Wilska, M. Piber-Zbieranowska, Warszawa 2005
12) Godineau Dominique, Les femmes dans la société française, 16e–18e siècle, Paris 2003
13) Histoire des femmes en Occident, red. G. Duby, M. Perrot, t. 1, 2, 3, Paris 1991
14) Malinowska Monika, Sytuacja kobiety w siedemnastowiecznej Francji i Polsce, Warszawa 2008
15) Partyka Joanna, „Żona wyćwiczona”. Kobieta pisząca w kulturze XVI i XVII wieku, Warszawa 2004
16) Uliński Maciej, Kobieta i mężczyzna. Dzieje refleksji filozoficzno-społecznej, Kraków 2001
17) Wiek po Marii Skłodowskiej-Curie. Emancypacja kobiet w Polsce i we Francji, Warszawa, IBL PAN, 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: