seminarium licencjackie : Znaczenie w ujęciu semantyki dyskursywnej 3304-1DZ3O-SL-030
Na seminarium przedstawiony zostanie aparat badawczy semantyki dyskursywnej oraz jego zastosowanie w analizach różnych gatunków dyskursu.
Wybrane problemy:
- teorie znaczenia z różnych perspektyw badawczych,
- pojęcie dyskursu, gatunki dyskursu i ich rola w komunikacji,
- interaktywna, dynamiczna i dialogiczna natura konstrukcji znaczenia,
- konstrukcja znaczenia społecznego,
- profil leksykalno-dyskursywny,
- aktywność nominacyjna,
- konstrukcja punktu widzenia w dyskursie.
Wszystkie te zagadnienia zostaną zilustrowane na konkretnych dyskursach: prasowym, politycznym, ekologicznym itp. oraz na wypowiedziach zwykłych użytkowników m.in. w mediach społecznościowych.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/studentka zna i rozumie:
- przedmiot badań i specyfikę językoznawstwa jako dyscypliny wiedzy (K_W01);
- główne pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu języka (K_W02);
- szczegółowe zasady analizy i interpretacji tekstów należących do różnych gatunków dyskursu (K_W11)
-pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytoczeniem cudzych wypowiedzi (K_W15)
Student/studentka potrafi:
- dokonać analizy wybranych zjawisk językowych z punktu widzenia poznanych teorii językoznawczych, stosując adekwatną terminologię i metodologię (K_U03, K_U12);
-merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów i poglądów własnych, formułować wnioski oraz ich syntetycznie ujmować (K_U06).
-przeprowadzić badanie naukowe z dziedziny seminarium (K_U13).
Student/studentka jest gotów/gotowa do:
- krytycznej oceny własnej wiedzy o języku i umiejętności jej zastosowania w analizie zjawisk językowych i w komunikacji (K_K01).
Kryteria oceniania
- dopuszczalne są tylko 2 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze;
-3 nieusprawiedliwione nieobecności skutkują przygotowaniem dodatkowego referatu, większa liczba nieusprawiedliwionych nieobecności może spowodować nie zaliczenie seminarium.
Ocena za semestr zimowy : 60% referaty, 40% aktywny udział w dyskusji na zajęciach.
Ocena za semestr letni:
-przedstawianie wyników badań na zajęciach.
- oddawanie fragmentów pracy licencjackiej w formie pisemnej.
Zaliczenie seminarium kończy się napisaniem pracy licencjackiej.
Szczegóły nt. poszczególnych etapów zaliczenia zostaną podane przez promotora na pierwszych zajęciach.
Literatura
Charaudeau, P., Maingueneau, D. (dir.), 2002, Dictionnaire de l’analyse du discours, Paris, Seuil.
Kerbrat-Orecchioni, C., 1980, L’énonciation. De la subjectivité dans le langage, Paris, Armand Colin.
Leeman, D., Silberztein, M. ,2020, Le lexique comme reflet des représentations sociales : ses variations selon le corpus considéré, Linx n.80, en ligne.
Lecolle, M. et al. 2018, « Pour une sémantique discursive : propositions et illustrations », Langages, 210, p. 35-54, en ligne
Londei, D et al. (éds) 2013, Dire l’événement, Paris, Presses Sorbonne Nouvelle.
Maingueneau, D. 2014, Discours et analyse du discours, Paris, Armand Colin.
Moirand, S. 2007, Les discours de la presse quotidienne, Paris, PUF.
Veniard, M. 2013, « Du profil lexico-discursif de crise à la construction du sens social d’un événement », en ligne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: