Seminarium licencjackie : Muzyka, muzycy i muzyczność w literaturze francuskiej XIX-XXI wieku 3304-1DZ3O-SL-026
Podczas zajęć w semestrze zimowym omówione zostaną związki literatury z muzyką we Francji od początku XIX wieku do czasów współczesnych. Lektura tekstów literackich oraz ilustracje muzyczne pozwolą Studentom dostrzec wzajemne wpływy odrębnych dziedzin sztuki na estetykę dzieł.
Na wstępie Studenci zapoznają się z metodologią badania miejsca muzyki w literaturze – mowa będzie o trzech rodzajach muzyczności, założeniach idei korespondencji i syntezy sztuk, koncepcji "partytury literackiej", elementów "sound studies".
Podstawy teoretyczne stanowić będą punkt wyjścia do analizy wybranych tekstów literackich. Myśl o muzyce w epoce romantyzmu zostanie wyodrębniona na podstawie fragmentów tekstów Chateaubrianda. Nowela Balzaka "Gambara" pozwoli ukazać postać muzyka romantycznego i określić cechy charakterystyczne muzyki włoskiej i niemieckiej ze szczególnym uwzględnieniem dzieła Beethovena. Zjawisko transpozycji muzyki na teren literatury zostanie przedstawione w wybranych utworach poetyckich Teofila Gautier. Wartość głosu i śpiewu zostanie zobrazowana w twórczości prozatorskiej i krytycznej Stendhala oraz G. Sand.
Refleksja na temat syntezy sztuk obejmie także analizę wybranych utworów symbolistów francuskich i ich fascynacje twórczością Wagnera.
Istotną rolę zajmie refleksja na temat zmieniających się sposobów przedstawienia postaci Chopina w literaturze.
Muzyczne inspiracje pisarzy początku XX wieku zostaną omówione na przykładzie twórczości A. Gide’a i Prousta. Poszukiwania formalne w zakresie muzyczności zostaną ukazane na przykładzie utworów J. Tardieu oraz M. Butora. Ważnym odniesieniem do kwestii głosu w literaturze będzie zjawisko tzw. poezji dźwiękowej. Muzyka w "nowej powieści" ("le nouveau roman") zostanie przedstawiona na przykładzie opowiadania R. Pinget. Inne spojrzenie na muzykę i jej związek z dominacją, terrorem i śmiercią, zostaną ukazane na przykładzie lektury tekstów P. Quignarda.
Podczas semestru letniego, wybrane przez Studentów zagadnienia zostaną pogłębione dzięki dodatkowym lekturom uzupełniającym. Organizacja tego semestru podporządkowana będzie redakcji pracy dyplomowej oraz przygotowaniom do egzaminu licencjackiego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po pozytywnym zakończeniu seminarium, Student...
a) zna i rozumie:
- terminologię z zakresu badań komparatystycznych, niezbędną do opisu zjawisk muzyczności literackiej (K_W02)
- kierunki i metodologię badań muzyczno-literackich oraz w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu komparatystyki interdyscyplinarnej (KW_04 i KW_05)
- zasady dotyczące ochrony własności intelektualnej oraz prawa autorskiego, niezbędne do prawidłowego zredagowania pracy licencjackiej (KW_13)
b) potrafi:
- stosować podczas planowania badań podstawowe koncepcje teoretyczne z zakresu komparatystyki interdyscyplinarnej (K_U01)
- wykorzystywać w badaniach podstawowe podstawowe umiejętności badawcze z zakresu komparatystyki interdyscyplinarnej (K_U02)
- przedstawiać własne poglądy, odwołując się do różnych źródeł literackich i podstawowych ujęć krytycznych z obszaru badań interdyscyplinarnych, oraz argumentować przyjęty punkt widzenia (K_U04)
- planować i przygotować wystąpienie ustne oraz pracę pisemną w języku francuskim przy użyciu narzędzi badawczych z zakresu komparatystyki interdyscyplinarnej (K_U05 i K_U06)
- przygotować pracę licencjacką w języku francuskim odwołując się do wiedzy zdobytej podczas seminarium oraz nabytej samodzielnie przy wykorzystaniu różnych źródeł (K_U06 i K_U09)
c) jest gotów do:
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności (K_K01)
- przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_K06)
Kryteria oceniania
Semestr zimowy:
- obowiązkowa obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione w każdym semestrze); jeśli Student opuści więcej niż dwa zajęcia, będzie proszony o zgłoszenie się na dyżur w celu omówienia treści zajęć, na których był nieobecny.
- przygotowanie do zajęć (lektura zadanych tekstów) i aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, praca w kilkuosobowych grupach, krótkie wypowiedzi pisemne)
- referat/prezentacja multimedialna na podstawie artykułu naukowego
- kolokwium pisemne (faktografia oraz znajomość lektur)
- praca pisemna
Semestr letni:
- przedstawienie planu pracy i bibliografii (na początku semestru letniego)
- przygotowanie i aktywność na zajęciach jw.
- zredagowanie i złożenie pracy dyplomowej (konspekt oraz 15-minutowa prezentacja multimedialna).
Dokładny harmonogram prac związanych z przygotowaniem pracy licencjackiej zostanie przedstawiony na początku zajęć.
Literatura
J.-M. Bailbé, Le roman et la musique en France sous la Monarchie de Juillet, Paris, Lettres Modernes, 1969.
F. Claudon, La Musique des Romantiques, Paris, PUF, 1992.
J.-L. Cupers, Ouvertures mélopoétiques. Initiation aux études musico-littéraires, Presses Universitaires de Provence, 2019.
F. Escal, Contrepoints: musique et littérature, Paris, Klincksieck, 1990.
L. Guichard, La musique et les lettres en France au temps du wagnérisme, Paris, PUF, 1963.
A. Hejmej, Muzyczność dzieła literackiego, Wrocław, Fundacja Nauki Polskiej 2002.
A. Hejmej, Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej, Kraków, Universitas, 2008.
Musique et littérature: rencontre Sainte-Cécile, A. Locatelli (dir.), Presses universitaires de Provence, 2011.
I. Piette, Littérature et musique: contribution à une orientataion théorique, Presses universitaires de Namur, 1987.
F. Sabatier, Miroirs de la musique: la musique et ses correspondances avec la littérature et les beaux-arts, t. II, XIX-XXe siècles, Paris, Fayard, 2008.
Transpozycje: muzyka w nowoczesnej literaturze europejskiej, red. A. Hejmej, T. Górny, Kraków, Universitas, 2016.
Wybór tekstów literackich (lub fragmentów tekstów), artykuły naukowe, utwory muzyczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: