seminarium licencjackie : Mity, archetypy, tematy i motywy w literaturze XX wieku 3304-1DZ3O-SL-025
Celem seminarium jest przygotowanie uczestników do samodzielnego napisania pracy dyplomowej zgodnie z wymogami formalnymi i merytorycznymi, a także z zasadami ochrony własności intelektualnej.
Na zajęciach studenci zapoznają się z wybranymi problemami teoretycznymi z zakresu komparatystyki oraz metodami analizy mitów, archetypów, tematów i motywów w literaturze francuskiej XX wieku. W semestrze zimowym zostaną omówione teksty teoretyczno-metodologiczne poświęcone funkcjonowaniu wyżej wymienionych jednostek znaczeniowych w utworach literackich. Studenci poznają też ogólne zasady pisania pracy licencjackiej, poszukiwania tekstów źródłowych i opracowań krytycznych oraz sporządzania bibliografii i przypisów. Pod koniec semestru zimowego dokonają wyboru zagadnienia, które będzie przedmiotem ich pracy licencjackiej. Zajęcia w semestrze letnim zostaną przeznaczone na pogłębianie wiedzy na temat wybranych narzędzi komparatystycznych i redagowanie – pod okiem prowadzącego – pracy dyplomowej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu seminarium student...
1. ... zna i rozumie:
- podstawowe terminy komparatystyczne, takie jak mit, archetyp, temat i motyw (K_W04; K_W05)
- w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie literaturoznawstwa w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01)
- w zaawansowanym stopniu zagadnienia gramatyczne, ortograficzne, leksykalne, semantyczne, fonologiczne i stylistyczne w zakresie języka francuskiego (K_W08)
2. ... potrafi:
- stosować podczas planowania badań podstawowe koncepcje teoretyczne z zakresu komparatystyki (K_U01)
- wykorzystywać w badaniach podstawowe umiejętności badawcze z zakresu komparatystyki (K_U02)
- samodzielnie analizować funkcjonowanie w tekście literackim mitu, archetypu, tematu lub motywu przy użyciu narzędzi badawczych oferowanych przez komparatystykę (K_U02; K_U05; K_U06)
- przygotować pracę pisemną w języku francuskim, odwołując się do wiedzy zdobytej podczas seminarium (K_U06)
3. ... jest gotów do:
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności (K_K01)
- aktywnego uczestnictwa w kulturze francuskiej i frankofońskiej, korzystając z różnych form i i mediów (K_K05)
- przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_K06)
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
1. semestr zimowy: aktywność i znajomość tekstów obowiązkowych na zajęciach, zaliczenie kolokwium (zakres: wiedza z zajęć i z lektur obowiązkowych), określenie zagadnienia będącego przedmiotem badań w pracy dyplomowej, przygotowanie ogólnego plany pracy i wstępnej bibliografii
2. semestr letni: aktywność na zajęciach, złożenie pracy dyplomowej (konspekt + prezentacja multimedialna) na temat związany z programem seminarium
Dopuszczalne są 2 nieobecności w każdym z semestrów.
Literatura
J.-L. Backès, Le Mythe dans les littératures d’Europe, Paris, Cerf, 2010.
Y. Chevrel, La littérature comparée, Paris, PUF, (1989), 2009.
Questions de mythocritique. Dictionnaire, D. Chauvin, A. Siganos, P. Walter (dir.), Paris, 2005.
M.-C. Huet-Brichard, Littérature et mythe, Paris, 2001.
D. Souiller, La littérature comparée, Paris, PUF, 1997.
D.-H. Pageaux, La littérature générale et comparée, Paris, Armand Colin, 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: