Seminarium licencjackie : Język, kultura, znaczenie we współczesnej glottodydaktyce 3304-1DZ3O-SL-024
W ciągu semestru zimowego podejmowane będą zagadnienia metodologiczne dotyczące projektowania badania jakościowego i ilościowego oraz następujące zagadnienia teoretyczne:
1. Kultura w ujęciu dydaktycznym.
2. Znaczenie w ujęciu dydaktycznym?
3. Znaczenie w obrębie komptencji leksykalnej i semantycznej.
4. Krótki przegląd metod nauczania jęzka francuskiego w celu zrozumienia obecnego podejścia do rozwijania kompetencji językowych.
5. Jak są definiowane komptencje językowe w świetle Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (EOSKJ). Na czym polegają wzajemne związki kompetencji leksykalnej, semantycznej i gramatycznej?
6. Miejsce frazeologii w komptencji leksykalnej.
7. Związki języka i kultury oraz podejście interkulturowe w glottoddaktyce.
8. Rozwijanie komptecji ogólnych w nauczaniu języka obcego, ze szczególnym uwzględnieniem savoir-être (postawy) i savoir-apprendre (umiejętności heurystyczne).
9. Specyfika nauczania / uczenia się różnych grup wiekowych ze szzcególnym uwzględnieniem aspektów leksyklanych i semantycznych.
10. Główne obszary inspiracji oraz wyzwania współczesnej glottodydaktyki:
a. rozwój technologii informacyjnej (sztuczna inteligencja, automatyczne przetwarzanie języka (NLP));
b. rozwój neurolingwistyki i psycholingwistyki oraz lingwistyki kognitywnej i kulturowej.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć studenci będą posiadać następujące wiadomości oraz umiejętności merytoryczne i społeczne.
Student:
- definiuje komptencje leksykalną i semantyczną oraz interkulturową oraz rozumie specyfikę ich rozwijania w ramach uczenia się języka francuskiego;
- potrafi odnieść zagadnienia teoretyczne do praktyki dydaktycznej;
- potrafi wyszukiwać informacje i gromadzić literaturę przedmiotu;
- dokonuje samodzielnej oceny swojej pracy
Kryteria oceniania
- systematyczna i aktywna obecność na zajęciach
- lektury tekstów zaproponowanych przez prowadzącą
- przygotowanie prezentacji na wybrany przez studenta temat wpisujący się w problematykę zajęć
- złożenie pracy licencjackiej pierwszej części pracy licencjackiej
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Elementy bibliografii
Dryjańska, A. (2016) Językowe wykładniki kształtowania postaw etycznych uczniów w nauczaniu/uczeniu się języka obcego (na przykładzie polskiego szkolnictwa katolickiego). Warszawa: Instytut Romanistyki UW.
ESOKJ, (2003) Europejski System Opisu Kształcenia Językowego; uczenie się, nauczanie, ocenianie. Warszawa: CODN.
Filipiak, E. (2011) Z Wygotskim i Brunerem w tle. Słownik pojęć kluczowych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Jana Kazimierza.
Flick, U. (2012) Projektowanie badania jakościowego. Wydawnictwo Naukowe PWN.
González Rey I. (2015). La didactique du français idiomatique. EME Éditions.
Grossmann, F. (2011) Didactique du lexique : état des lieux et nouvelles orientations. Pratiques : linguistique, littérature, didactique, 2011, 149-150, pp.163 - 183. Didactique du lexique : état des lieux et nouvelles orientations (hal.science)
Heather Hilton, H. (2017) Claude Germain (2017) L’approche neurolinguistique. Longueuil (Canada) : Myosotis Presse ; 187. Les cahiers de l’Alcedle, 15. Claude Germain (2017) L’approche neurolinguistique. Longueuil (Canada) : Myosotis Presse ; 187 pp. (openedition.org)
Heranic, T. (2010) Construction du sens discursif et cinétisme de la signification lexicale. W : Enseigner les structures langagières en FLE, O.Galatanu and D. Raemdonck, (eds.), 1-10, Brussels, Belgium Peter Lang.
Netten J. (2020) La conception de l’approche neurolinguistique et son rapport avec le Français intensif: historique et mise en œuvre en contexte scolaire. Didactique du FLES (ouvroir.fr)
Nisubire, P. (2003). Développer la compétence lexicale en classe de français langue seconde. La Lettre de l'AIRDF. 33, 20-26. Consulté le 05.02.2023 Développer la compétence lexicale en classe de français langue seconde - Persée (persee.fr)
Puren Ch. (2005) L’évolution historique des approches en didactique des langues-cultures, ou comment faire l’unité des « unités didactiques ».
Puren, Ch. (2016) Approches linguistique et didactique du lexique en classe de langue. Le nouveau bulletin de l’ADEAF, 89, 40-51. PUREN_2004c_Unité didactique entrées.pdf
059 - Site de didactique des langues-cultures (christianpuren.com)
Rançon J., Spanghero-Gaillard, N. (2009) La construction du sens en classe de FLE : du chemine ment discursif hypothético-déductif à la caractérisation typologique du lexique à expliquer. GRAMM R Etudes de linguistique française, 2009. La construction du sens en classe de FLE: du cheminement discursif hypothético-déductif à la caractérisation typologique du lexique à expliquer (hal.science)
Sardier, A. (2018) Inciter les élèves à recourir au cotexte pour inférer le sens des unités lexicales. La Lettre de l'AIRDF, 64, 36-42. Consulté le 05.02.2023 Inciter les élèves à recourir au cotexte pour inférer le sens des unités lexicales - Persée (persee.fr)
Tutin, A., Grossmann, F. (2002) Collocations régulières et irrégulières : esquisse de typologie du phénomène collocatif. Revue française de linguistique appliquée, VII, 7-25. https://doi.org/10.3917/rfla.071.0007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: