Seminarium licencjackie - "Mitokrytyka. Mity w literaturze francuskiej XX wieku i XXI wieku". 3304-1DZ3O-SL-009
Na zajęciach będzie mowa o mitokrytyce, stawiającej sobie za cel odkrycie i zbadanie „wymiaru mitycznego” tekstu literackiego. Studenci zapoznają się z teorią i metodami analizy związków pomiędzy mitem a tekstem literackim. Dyskusja będzie dotyczyła następujących zagadnień: w jaki sposób badacze definiują mit literacki, na czym polega różnica pomiędzy archetypem i mitem, z jakich perspektyw można badać obecność mitów w literaturze, w jaki sposób mit funkcjonuje w tekście literackim, czy literatura jest zdegenerowaną formą mitu, czy można mówić o jakimkolwiek pokrewieństwie pomiędzy mitem a literaturą, czy mity literackie mają jakikolwiek związek z mitami etnoreligijnymi (z rytuałami, ze sferą sacrum), czy pisarze rzeczywiście zniekształcają tradycyjny przekaz mitu i czy literatura jest rzeczywiście miejscem palingenezy mitu. Po zajęciach poświęconych teorii i metodologii badań mitokrytycznych studenci będą analizować pod okiem prowadzącego wybrane mity literackie (Edyp, Orfeusz, Prometeusz, Tezeusz i Ariadna...) w literaturze francuskiej.
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do samodzielnego napisania pracy licencjackiej poświęconej mitom literackim.
W semestrze zimowym 2020/2021 dyżur odbywać się będzie we wtorki, w godz. 16.40-17.40 na Google Meet. Link do spotkania zostanie przesłany po uprzednim umówieniu się droga mailową do godz. 19.00 dnia poprzedzającego dyżur.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student po zakończeniu zajęć powinien:
1. potrafić określać, czym jest mit w odniesieniu do innych pojęć literackich (temat, motyw, archetyp…)
2. odnajdować w tekście literackim jawne i niejawne nawiązania do tradycyjnych mitów (mitologia grecka i rzymska, mity biblijne) i mitów nowo powstałych (Faust, Don Juan, Don Kichot…)
3. samodzielnie analizować znaczenie mitu literackiego przy użyciu narzędzi badawczych oferowanych przez mitokrytykę
4. samodzielnie badać powstawanie i ewolucję mitu literackiego na przestrzeni dziejów
5. napisać pracę licencjacką
Kryteria oceniania
Do zaliczenia zajęć konieczne jest przygotowanie i przedstawienie na platformie Zoom (lub podczas zajęć stacjonarnych - w zależności od sytuacji zagrożenia epidemicznego) 2 prezentacji (po 1 w semestrze) na wybrany temat.
Obowiązkowa jest uważna lektura przed zajęciami tekstów omawianych podczas zajęć. Nieprzeczytanie tekstu przed zajęciami jest równoważne z nieobecnością. Na początku każdych zajęć mogą zostać przeprowadzone krótkie (10 min.) testy pisemne sprawdzające, czy uczestnicy przeczytali teksty obowiązkowe.
Dopuszczalna liczba nieobecności: 2.
Ponadto do zaliczenia pierwszego semestru zajęć konieczne jest przygotowanie konspektu pracy licencjackiej (2 strony) oraz bibliografii do pracy (konspekt i bibliografię należy przesłać prowadzącemu mailem najpóźniej w dniu ostatnich zajęć w semestrze zimowym), zaś do zaliczenia drugiego semestru - złożenie gotowej pracy licencjackiej.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
1. P. Brunel, Mythocritique, théorie et parcours, Paris, 1992.
2. Questions de mythocritique. Dictionnaire, D. Chauvin, A. Siganos, P. Walter (dir.), Paris, 2005.
3. Mythe et littérature, S. Parizet (dir.), Paris, 2008.
4. J.-L. Backès, Le Mythe dans les littératures d’Europe, Paris, Cerf, 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: