Praktyczna nauka języka francuskiego - Wybrane aspekty języka ogólnego IIIz 3304-1DZ3O-PNJF-JO04
Program nauczania: a) na podstawie artykułów prasowych i prozy eseistycznej, analiza wypowiedzi argumentacyjnych: kryteria spójności tekstu (podział na akapity, budowa akapitu; plan wypowiedzi) i spójności argumentacyjnej (typy argumentów); sposoby referowania cudzej mowy (sposoby wyrażania dystansu nadawcy wobec referowanych treści lub solidaryzowania się) oraz sposobów wyrażania i uzasadniania sądów wartościujących.
b) redagowanie tektów o nastawieniu sprawozdawczo-informacyjnym lub tekstów argumentacyjnych typu rozprawka na tematy zaproponowane przez wykładowcę
- początkowo w oparciu o dokumentację źródłową zaproponowaną przez wykładowcę (wspólna analiza źródeł, zawartej w nich problematyki i użytej argumentacji);
- następnie w oparciu o dokumentację źródłową (co najmniej 5 źródeł) sporządzoną indywidualnie przez każdego studenta; dokumentacja ta ma być pomocna do przedstawienia problematyki i dokonania wyboru odpowiednich informacji i argumentów.
W cyklu 2023Z:
Patrz "Podstawowe informacje o przedmiocie" |
W cyklu 2024Z:
Patrz: informacje o zajęciach niezależnie od cyklu. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, w
szczególności literaturoznawstwa i językoznawstwa, w systemie nauk oraz ich specyfikę
przedmiotową i metodologiczną (K_W01), funkcje języka w złożonych sytuacjach komunikacji
społecznej i międzykulturowej (K_W07), zagadnienia gramatyczne, ortograficzne, leksykalne,
semantyczne, fonologiczne i stylistyczne w zakresie języka francuskiego (K_W08), zasady analizy i
interpretacji tekstów należących do różnych stylów funkcjonalnych języka francuskiego (K_W09).
Absolwent potrafi rozpoznawać, analizować i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (język,
literatura), stosując adekwatną terminologię oraz właściwe metody i narzędzia badawcze (K_U03),
przedstawiać własne poglądy, odwołując się do różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych,
oraz argumentować przyjęty punkt widzenia (K_U04), przygotować pracę pisemną, w języku
francuskim i polskim, odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych właściwych dla
językoznawstwa i literaturoznawstwa (K_U06), komunikować się ustnie i pisemnie w zakresie języka
francuskiego poziomie C1 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (K_U07),
komunikować się ustnie i pisemnie w zakresie drugiego języka obcego na poziomie B2 według
Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (K_U08), pracować w grupie, także w
kontekście różnokulturowym (K_U10).
Absolwent jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności (K_K01), otwartości wobec
różnic osobniczych i kulturowych (K_K02), dbałości o dziedzictwo kulturowe, zwłaszcza w odniesieniu
do kultury francuskiej i frankofońskiej (K_K04), aktywnego uczestnictwa w kulturze francuskiej i
frankofońskiej, korzystając z różnych form i i mediów (K_K05), przestrzegania podstawowych zasad
etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_K06).
Kryteria oceniania
Na podstawie oddawanych prac. Uszczegółowienie wymagań w zalezności od prowadzącego zajęcia.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Amossy Ruth, L'argumentation dans le discours. Discours politique, littérature d'idées, fiction, Paris 2000;
Bralczyk Jerzy, O leksykalnych wyznacznikach prawdziwościowej oceny sądów, Katowice 1978;
Declercq Gilles, L'art d'argumenter, Paris 1992;
Duszak Anna, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998;
Maingueneau Dominique, Initiation aux méthodes de l'analyse du discours,Paris 1976;
Maingueneau Dominique, Nouvelles tendances en analyse du discours, Paris 1987;
Maingueneau Dominique, L'analyse du discours, introduction aux lectures de l'archive, Paris 1991;
Puzynina Jadwiga, Język wartości, Warszawa 1992;
Reichler-Béguelin Marie-José et al., Écrire en français, Neuchâtel-Paris 1988.
W cyklu 2023Z:
Patrz "Podstawowe informacje o przedmiocie" |
W cyklu 2024Z:
Patrz: informacje o zajęciach niezależnie od cyklu. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Kontakt z prowadzącym: |
W cyklu 2024Z:
W semestrze zimowym 2024/25 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: