MET: Interdyscyplinarny wymiar dydaktyki wczesnoszkolnej 3304-1DZ3O-MET-IWDW
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z interdyscyplinarnymi możliwościami nauczania języka obcego dzieci. W szczególności tematyka zajęć obejmuje praktyczne wykorzystanie na lekcji języka obcego teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Koncepcja inteligencji wielorakich pozwala spojrzeć w sposób globalny na edukację dziecka i zachęca do rozwijania kompetencji transwersalnych. Jej założenia współbrzmią z zasadami nauczania zintegrowanego w klasach I-III szkoły podstawowej, ale powinny mieć też zastosowanie na dalszych etapach edukacyjnych. Nauczanie języka obcego dzieci stanowi doskonałą okazję do wspierania harmonijnego, wszechstronnego rozwoju inteligencji młodych uczniów. Dzięki zajęciom, studenci poznają zasady nauczania rozwijającego różne rodzaje inteligencji : językowej, matematycznej, przyrodniczej, społecznej, muzycznej, przestrzennej. Jednocześnie zajęcia służyć będą rozwinięciu praktycznych umiejętności doboru materiałów, pracy nad rozwijaniem poszczególnych sprawności językowych, opracowywania ćwiczeń i zadań, a także ewaluacji uczenia się w zakresie edukacji związanej z danym rodzajem inteligencji na lekcji języka francuskiego.
Program zajęć przewiduje zapoznanie się z teorią oraz praktyczne symulacje ćwiczeń, a także opracowanie przez studentów własnych oryginalnych scenariuszy lekcji w oparciu o podręcznik Doroty Sikory-Banasik i Małgorzaty Pamuły Inteligencje wielorakie na zajęciach języka francuskiego, CODN, Warszawa, 2009. Każdemu rodzajowi inteligencji zostaną poświęcone dwa zajęcia wg poniższego zestawu zagadnień, zaczerpniętego z cytowanej powyżej pozycji.
1. Edukacja językowa (zabawy językiem, jak działa język?, kreatywne użycie języka obcego, czytanie opowiadań)
2. Edukacja matematyczna (działania matematyczne, stosunki przestrzenne, relacje czasowe, figury geometryczne)
3. Edukacja muzyczna (rozróżnianie dźwięków, ćwiczenia rytmiczne, śpiewanie)
4. Edukacja przyrodnicza i społeczna (relacje społeczne, eksperymenty)
5. Edukacja plastyczna (w świecie kolorów, twórczość plastyczna, odbiór dzieł sztuki)
6. Edukacja prozdrowotna (ja i moje ciało ; zdrowie i rozwój ; zabawy i gry ruchowe)
7. Wykorzystanie Portfolio jako narzędzia autoewaluacji
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po pozytywnym zakończeniu tego modułu student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne:
Wiedza: absolwent zna i rozumie
D.1.W4. kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela na poziomie szkoły podstawowej, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych;
D.1.W5. konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania na poziomie szkoły podstawowej, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, wykorzystanie teorii Inteligencji Wielorakich H. Gardnera, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla języka obcego
D.1.W7. organizację pracy w klasie szkolnej i grupach na poziomie szkoły podstawowej: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową;
D.1.W12. diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego języka francuskiego lub prowadzonych zajęć oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności;
D.1.W14. warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej;
Umiejętności: absolwent potrafi
C.U3. dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów szkoły podstawowej;
D.1.U3. identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania;
D.1.U4. dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów;
D.1.U5. kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów szkoły podstawowej oraz popularyzacji wiedzy;
D.1.U7. dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne adekwatne do specyfiki pracy z uczniami szkół podstawowych, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne;
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
B.2.K1. okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy;
B.2.K3. samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej;
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Wymagane: aktywna obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności nieusprawiedliwione), czytanie lektur i dyskusja na ich temat, przygotowywanie i odgrywanie fragmentów lekcji, pozytywne zaliczenie testu końcowego. Skala ocen: 3 od 60%, 3+ od 75%, 4 od 80%, 4+ od 85%, 5 od 90%.
Aktualna informacja o terminie dyżuru prowadzącej będzie dostępna na stronie Instytutu Romanistyki UW.
Literatura
Sikora-Banasik D., Pamuła M. (2009), Inteligencje wielorakie na zajęciach języka francuskiego,Warszawa: CODN (dostępne w wersji PDF w Bibliotece Cyfrowej ORE http://www.bc.ore.edu.pl/)
Komorowska H. (2003) Sprawdzanie umiejętności uczniów. Kontrola-ocena-testy, Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne FraszkaKomorowska
Hourst B. (2006), A l'école des intelligences multiples, Hachette Education
http://apprendreaapprendre.com
Pamuła, M., 2006, Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Fraszka Edukacyjna, Warszawa.
https://www.international-montessori.org
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: