Praktyczna nauka języka francuskiego - Gramatyka stosowana IIz 3304-1DZ2O-PNJF-GS
PNJF- Gramatyka stosowana
120 godzin rocznie (dwa semestry)
Zajęcia są poświęcone ugruntowaniu oraz poszerzeniu wiadomości gramatycznych właściwych dla poziomu B1/B2, które były
przedmiotem zajęć na I roku studiów pierwszego stopnia. W dalszym etapie będą wprowadzane zagadnienia gramatyczne właściwe dla
poziomu B2. Szczegółowa tematyka zajęć:
Poszerzanie programu zajęć z I roku : tryby i czasy; zaimki (osobowe, względne, nieokreślone); mowa niezależna/ zależna/ pozornie
niezależna; imiesłowy (participe passé/participe présent) oraz przymiotnik odczasownikowy;
Tematyka wprowadzana w sem. letnim: rożne formy wyrażania zależności czasowych i logicznych w zdaniu złożonym i prostym: przyczyna,
skutek, cel, przyzwolenie, warunek itd. oraz spójniki wyrażające te zależności
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
po ukończeniu zajęć, student powinien umieć:
a) posługiwać się terminologią gramatyczną w języku francuskim,
b) posługiwać się słownikami jedno- i dwujęzycznymi
c)używać kategorii czasu i rodzajnika, ze świadomością ich wartości stylistycznej
d) analizować i budować zdania wielokrotnie złożone
e) potrafić wyrazić związki logiczne i czasowe w zdaniu i między zdaniami posługując się wieloma schematami zdaniowymi.
f) analizować kontekst językowy i zauważać regularności oraz oboczności używania form językowych, zauważać też i korygować formy
niepoprawne,
g) porównywać formy językowe, ich sposób funkcjonowania w językach polskim i francuskim,
h) dokonywać transferu poznanych form na nowe, niespotkane dotąd sytuacje komunikacyjne.
Ponadto:
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, w szczególności literaturoznawstwa i językoznawstwa, w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną P6S_WG
K_W07 w zaawansowanym stopniu funkcje języka w złożonych sytuacjach komunikacji społecznej i międzykulturowej P6S_WG
K_W08 w zaawansowanym stopniu zagadnienia gramatyczne, ortograficzne, leksykalne, semantyczne, fonologiczne i stylistyczne w zakresie języka francuskiego P6S_WG
K_W09 w zaawansowanym stopniu zasady analizy i interpretacji tekstów należących do różnych stylów funkcjonalnych języka francuskiego P6S_WG
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U04 przedstawiać własne poglądy, odwołując się do różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych, oraz argumentować przyjęty punkt widzenia P6S_UW P6S_UK
K_U08 komunikować się ustnie i pisemnie w zakresie drugiego języka obcego na poziomie B2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego P6S_UK
K_U09 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł P6S_UU
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności P6S_KK
K_K02 otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych P6S_KO
K_K04 dbałości o dziedzictwo kulturowe, zwłaszcza w odniesieniu do kultury francuskiej i frankofońskiej P6S_KO
K_K05 aktywnego uczestnictwa w kulturze francuskiej i frankofońskiej, korzystając z różnych form i i mediów P6S_KO
K_K06 przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego P6S_KR
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia zajęć na II roku:
- ocena pracy i aktywności studenta w ciągu semestru/roku, w tym
wyniki testów .
Uszczegółowienie wymagań w zależności od prowadzącego zajęcia na początku semestru.
- wszystkie ćwiczenia/sprawdziany oceniane są wg poniższych proporcji.
Seuil 60%
60-70 % - 3
71-76 - 3,5
77-86 - 4
87-92 - 4,5
93-100 - 5 / 5 !
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
I. Podstawowa bibliografia :
M. Grevisse, Le bon usage, Duculot Gembloux, Hatier, Paris ( dowolne wydanie)
M. Grevisse, Cours d'analyse grammaticale, Duculot Gembloux, Hatier, Paris
G. Le Bidois, R. Le Bidois, Syntaxe du français moderne, Paris 1967
H. Okęcka, K. Zaleska, « Remarques sur l'emploi des articles » (do użytku wewnętrznego)
M. Ruquet, J.-L. Auoy-Bodin, Comment dire ? Raisonner à la française, Paris 1988
B. Sigalin, Stosowanie przyimka w języku francuskim, Warszawa 1979
E. Ucherek, Francusko-polski słownik przyimków, Warszawa 1997
K. Zaleska, H. Okęcka, Les temps passés de l'indicatif, Warszawa 1998
c. Zbiory ćwiczeń z kluczem
J. Cadio-Cueilleron et al., Grammaire – 350 exercices (niveau supérieur I et II), Hachette (dowolne wydanie)
M.-P. Caquineau-Gündüz et al., Les 500 exercices de grammaire B2, Hachette, Paris 2007
I. Chollet, J.-M. Robert, Exercices de grammaire française, Cahier avancé, Didier, Paris 2000
Ch. Descotes-Genon, M.-H. Morsel, C. Richou, L'Exercisier, Grenoble 2018
M. Grégoire, Grammaire progressive du français, Perfectionnement, Clé International, Paris 2012
M. Ruquet, J.-L. Auoy-Bodin, Comment dire ? Raisonner à la française, Paris 1988
E. Siréjols, P. Claude, Grammaire 450 nouveaux exercices (niveau avancé), Clé International, Paris 2002
Rimbert O., Taillandier I., Loiseau Y. Grammaire essentielle du français B2, Didier, 2017
II. Materiały własne wykładowcy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: