MET: Psychopedagogiczne zagadnienia dydaktyki 3304-1DZ2O-MET-PZD
1. Uwarunkowania pracy nauczyciela języka obcego:
- Kompetencje nauczyciela języka obcego: językowe, pedagogiczne, interakcyjne...
- Style nauczania i strategie nauczycielskie
- Stosowanie zasad nauczania na zajęciach edukacyjnych: zasady poglądowości, przystępności nauczania, systematyczności i logicznej kolejności, trwałości oraz zasady w sprawdzaniu i ocenianiu osiągnięć szkolnych uczniów
- Zachowania skutecznego nauczyciela języka obcego
- Nauczyciel języka obcego jako refleksyjny praktyk
2. Uwarunkowania związane z uczniem:
- Rola czynników indywidualnych w nauce i w komunikacji w języku obcym: wiek, płeć, modalność, lateralizacja, inteligencja, pamięć, wybrane cechy osobowości (np. introwersja/ekstrawersja)
- Klasyfikacja kompetencji ogólnych według "Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego"
- Różne spojrzenia na inteligencję i możliwości jej doskonalenia podczas lekcji języka obcego
- Teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera a uczenie się języka obcego
- Rozpoznawanie i rozwijanie stylów/strategii uczenia się
- Cechy i zachowania uczniów osiągających sukces w nauce języka obcego
3. Trudne i nietypowe sytuacje w klasie:
- Trudne sytuacje zależne od nauczyciela
- Trudne reakcje werbalne uczniów i sposoby reagowanie na nie
- Trudne zachowania w kontekście faz procesu grupowego
- Pomoc uczniom z deficytami poznawczymi, np. dysleksją, ADHD
- Zdarzenia krytyczne w klasie - studia przypadków
4. Komunikacja podczas lekcji języka obcego
- Rola komunikacji niewerbalnej
- Wykorzystanie przestrzeni sali lekcyjnej (proksemika) na lekcji języka obcego
- Kreowanie pozytywnego klimatu emocjonalnego klasy szkolnej (zapobieganie konfliktom, redukcja ujemnych emocji)
- Edukacja szkolna i teoria konstruktywistycznego uczenia się
- Model nauczyciela tradycyjnego i nauczyciela nowoczesnego (konstruktywisty)
- Autonomia w procesie uczenia się
Podczas zajęć są wykorzystywane różne formy pracy: elementy wykładu, konwersatorium, obserwacje lekcji, gry dydaktyczne, praca w grupach/w parach, inscenizacje fragmentów lekcji, studium przypadków.
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po pozytywnym zakończeniu tego modułu student powinien posiadać następującą wiedzę oraz umiejętności merytoryczne i społeczne:
1. prawidłowe posługiwanie się dokumentami oświatowymi w praktyce szkolnej;
2. rozpoznanie i modyfikowanie własnego stylu kierowania grupą oraz strategii nauczania;
3. świadome pełnienie ról związanych z zawodem nauczyciela;
4. rozpoznawanie indywidualnych cech uczniów i dostosowywanie do nich technik nauczania i materiałów dydaktycznych w celu zwiększenia efektywności uczenia się;
5. wspieranie uczniów z dysleksją w przezwyciężaniu trudności w uczeniu się języka obcego;
6. kreowanie pozytywnego klimatu emocjonalnego klasy szkolnej oraz zapewnianie dyscypliny i uwagi na lekcji;
7. stosowanie podstawowych zasad nauczania skoncentrowanego na uczniu;
8. refleksyjna analiza własnych działań pedagogicznych i podejmowanie samodoskonalenia zawodowego;
9. świadomość społecznych i psychologicznych uwarunkowań nauczania i uczenia się;
10. pokonywanie stereotypów, świadomość niebezpieczeństwa rozpowszechniania obiegowych opinii i przeciwdziałanie im.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia: obecność i czynny udział w zajęciach (symulacjach), zaliczenie dwóch testów kontrolnych.
Forma zaliczenia: na ocenę
Praktyki zawodowe
Praktyki stanowią integralną część przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela.
Literatura
Cyr P. (1996), Les stratégies d’apprentissage, Clé International.
(2003) Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Rada Europy, Wydawnictwa CODN, Warszawa.
Karpeta-Peć B. (2008), Otwarty, aktywny, samodzielny… Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Kraków.
Komorowska H. (2005), Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa.
Kwiatkowska H. (2008), Pedeutologia, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Leathers D. G. (2007), Komunikacja niewerbalna, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
Niemierko B. (2007), Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Pankowska D. (2008), Pedagogika dla nauczycieli w praktyce, Ofic. Wyd. Impuls, Kraków.
Sztejnberg A. (2006), Komunikacyjne środowisko nauczania i uczenia się, Wyd. Astrum, Warszawa.
Zawadzka E. (2004), Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Ofic. Wyd. Impuls, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: