MET: Podstawy dydaktyki 3304-1DZ2O-MET-PD
Podczas zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia: szkoła tradycyjna a współczesne jej koncepcje; cele nauczania i ich formułowanie; program nauczania i jego realizacja, planowanie pracy dydaktycznej oraz budowanie rozkładu treści nauczania; metody nauczania, w tym metody aktywizujące oraz uczenie się kooperacyjne; podręczniki szkolne i ich wykorzystanie w nauczaniu-uczeniu się; technologie informacyjne i ich wykorzystanie w pracy nauczyciela; programy edukacyjne oraz zasoby internetowe wspomagające nauczanie-uczenie się; projektowanie lekcji szkolnej i zasady pisania scenariuszy zajęć; innowacje metodyczne i organizacyjne w pracy nauczyciela (np. lekcje odwrócone); organizacja działań edukacyjnych w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych; proces komunikacji w klasie szkolnej i jego znaczenie dla dobrej edukacji; język nauczyciela jako narzędzie dydaktyczne. techniki budowania wykładu i zadawania pytań; proces oceniania uczniów w szkole. zasady i metody oceniania; nauczycielskie narzędzia diagnozy procesu i efektów uczenia się; zadania „refleksyjnego praktyka”; ocena efektywności pracy szkoły; pojęcie edukacyjnej wartości dodanej.
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
C.W1. usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, a także przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych;
C.W2. zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego;
C.W3. współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów;
C.W4. zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne;
C.W5. konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; autonomię dydaktyczną nauczyciela;
C.W6. sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; tematykę oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły oraz edukacyjną wartość dodaną;
C.W7. znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela: problematykę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej, metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, praktyczne aspekty wystąpień publicznych – poprawność językową, etykę języka, etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej;
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
C.U1. zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego;
C.U2. zaprojektować działania służące integracji klasy szkolnej;
C.U3. dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów;
C.U4. wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę;
C.U5. zaplanować pracę z uczniem zdolnym, przygotowującą go do udziału w konkursie przedmiotowym lub współzawodnictwie sportowym;
C.U6. dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej;
C.U8. poprawnie posługiwać się językiem polskim.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
C.K1. twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów;
C.K2. skutecznego korygowania swoich błędów językowych.
Kryteria oceniania
Wymagane są: systematyczne obecności na zajęciach (dopuszcza się 2 nieobecności nieusprawiedliwione), aktywny udział i uczestniczenie w aktywnościach zespołowych, realizowanie zadań kształcących wskazane umiejętności. Zaliczenie zajęć jest uzależnione od aktywnego udziału w zajęciach, realizacji zadań związanych z omawianymi treściami (50% oceny końcowej) oraz od uzyskania pozytywnego wyniku z testu końcowego (50% oceny końcowej).
Kryteria oceniania: podawane są wraz z zadaniami.
Aktualna informacja o dyżurze prowadzącej będzie podana na stronie Instytutu Romanistyki UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy.
Literatura
Bereźnicki F., Podstawy dydaktyki, Kraków: Impuls (dowolne wydanie)
Bertocchini P., Manuel de formation pratique pour le professeur de FLE, Paris: Cle International (dowolne wydanie)
Komorowska H. (red.) (2009), Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa: CODN.
Marzano R. J. (2012), Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Niemierko B. (2007), Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.
Pyżalski J., 2007, Nauczyciele, uczniowie - dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
Wiggins and McTighe (2006). Understanding by Design. Pearson: Merrill Prentice Hall.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: