MET: Podstawy dydaktyki 3304-1DZ2O-MET-PD
1. My jako nauczyciele i nauczycielki:
Wyzwania stojące przed współczesną dydaktyką. Interakcje między dydaktyką ogólną a dydaktykami przedmiotowymi.
2. Na czym polega angażowanie uczniów w proces uczenia się?
3. Formułowanie celów nauczania: metodologia Understanding by design autorstwa Granta Wigginsa i Jaya McTigha (2006)
4. Planowanie i wypełnianie struktury lekcji.
Planowanie procesu nauczania/uczenia się. Formułowanie celów głównych i cząstkowych. Główne metody nauczania. Techniki dydaktyczne. Struktura lekcji. Środki dydaktyczne i ich zastosowanie w zależności od aktualnych uwarunkowań. Indywidualizacja procesu nauczania.
5. Praca na różnych poziomach taksonomicznych wg taksonomii Blooma i SOLO
6. Uwaga błąd? Praca z błędem, udzielanie informacji zwrotnej.
7. O poczuciu niekompetencji nauczycieli języków obcych: główne błędy metodyczne w prowadzeniu zajęć językowych.
8. Budowanie relacji z uczniami i środowiskiem uczenia się /nauczania. Zarządzanie klasą - metody J. Pyżalskiego.
9. Obserwacja lekcji
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć Student:
w zakresie WIEDZY zna i rozumie:
- usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, a także przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych (K_W11);
- zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego : style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego (K_W01, K_W11);
- współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów (K_W11);
- zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne (K_W01, K_W11);
- sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów : ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania (K_W01).
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI, potrafi:
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (KU09);
- pracować w grupie, także w kontekście różnokulturowym (KU10);
- stosować zdobytą wiedzę w działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, czyli z nauczaniem języka francuskiego jako obcego (KU11).
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH, jest gotów do:
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności (K_K01);
- otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych (K_K02);
- identyfikowania problemów i podejmowania decyzji związanych z zawodem nauczyciela (K_K03).
Kryteria oceniania
Wymagane są: systematyczne obecności na zajęciach (dopuszcza się 2 nieobecności nieusprawiedliwione), aktywny udział i uczestniczenie w aktywnościach zespołowych, realizowanie zadań kształcących wskazane umiejętności. Zaliczenie zajęć jest uzależnione od aktywnego udziału w zajęciach, realizacji zadań związanych z omawianymi treściami (50% oceny końcowej) oraz od uzyskania pozytywnego wyniku z testu końcowego (50% oceny końcowej).
Kryteria oceniania: podawane są wraz z zadaniami.
Aktualna informacja o dyżurze prowadzącej będzie podana na stronie Instytutu Romanistyki UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy.
Literatura
Bereźnicki F., Podstawy dydaktyki, Kraków: Impuls (dowolne wydanie)
Bertocchini P., Manuel de formation pratique pour le professeur de FLE, Paris: Cle International (dowolne wydanie)
Komorowska H. (red.) (2009), Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa: CODN.
Marzano R. J. (2012), Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Niemierko B. (2007), Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.
Pyżalski J., 2007, Nauczyciele, uczniowie - dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
Wiggins and McTighe (2006). Understanding by Design. Pearson: Merrill Prentice Hall.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: