MET-DJF: Dydaktyka nauczania języków obcych: Dydaktyka nauczania j. francuskiego w szkole podstawowej 3304-1DZ2O-MET-DNJSP
1. Polskie i europejskie akty legislacyjne dotyczące nauczania języków obcych na 1. i 2. etapie edukacyjnym.
2. Na czym polega wczesnoszkolne kształcenie językowe?
3. Cele i treści kształcenia językowego w klasach 1-3 SP.
4. Profil psychopedagogiczny ucznia klas 1-3 SP.
5. Gry i zabawy we wczesnoszkolnej nauce języka obcego.
6. Rozwijanie kompetencji językowych w klasach 1-3 SP.
7. Kryteria wyboru podręcznika do nauki języka francuskiego w klasach 1-3 SP
8. Profil psychopedagogiczny ucznia klas 4-8 SP.
9. Cele i treści kształcenia językowego w klasach 4-8 SP (pierwszy i drugi język obcy)
10. Rozwijanie kompetencji receptywnych w języku obcym w klasach 4-8 SP.
11. Rozwijanie kompetencji produktywnych w języku obcym w klasach 4-8 SP
12. Nauczanie słownictwa i gramatyki w klasach 4-8 SP.
13. Kryteria wyboru podręcznika do nauki języka francuskiego w klasach 4-8 SP.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane w glottodydaktyce; oraz rozumie ich usytuowanie w relacji do innych dziedzin humanistyki;
- ma usystematyzowaną wiedzę dotyczącą kształcenia językowego;
- ma elementarną wiedzę o kierunkach badań i o najnowszych osiągnięciach w glottodydaktyce;
- potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach oraz posługuje się podstawowymi źródłami leksykograficznymi i gramatycznymi ;
- posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac z zakresu glottodydaktyki;
- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa, literaturoznawstwa i metodyki nauczania języków obcych - w typowych sytuacjach profesjonalnych;
- rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, ocenia własne kompetencje w różnych dziedzinach i doskonali umiejętności;
- umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania;
- potrafi dokonać wzajemnej ewaluacji z poszanowaniem godności i uczuć członków grupy;
• potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania;
• prawidłowo identyfikuje problemy i podejmuje decyzje związane z wykonaniem zawodu (KK_06).
Kryteria oceniania
aktywny udział w zajęciach;
realizacja projektu dydaktycznego;
uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium
Literatura
- Gaonac’h, D., 2006, L’enseignement précoce d’une langue étrangère : le point de vue de la sociolinguistique, Hachette FLE, Paris.
- Gajewska, E., 2011, Techniki nauczania języka obcego, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie, Tarnów.
- Komorowska, H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna. Warszawa.
- Pamuła, M., 2006, Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Fraszka Edukacyjna, Warszawa.
- Pamuła-Behrens, M., 2012, Nauka czytania w języku obcym w okresie wczesnoszkolnym. Teoria i praktyka., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.
- Vanthier, H., 2009, L’enseignement aux enfants en classe de langue, Clé International, Paris.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: