Analiza tekstu literackiego IIz 3304-1DZ2O-ATL
Celem zajęć jest zapoznanie Studentów z różnymi metodami analizy literackiej, użytecznymi podczas zajęć z historii literatury, ukazanie zasadności teoretycznej refleksji nad zjawiskami literackimi oraz przybliżenie technik pisania o literaturze. Zajęcia będą miały tym samym charakter praktyczny: a/ lektura i analiza tekstów literackich (poezje oraz krótkie fragmenty utworów narracyjnych i dramatycznych) oraz różnych typów dyskursów (np. przedmowa); b/ na każdych zajęciach będzie omawiane odrębne zagadnienie lub zespół zagadnień (np. kompozycja, argumentacja, metafora, aliteracja, fokalizacja, opis, pisanie wstępu, itp.); c/ w trakcie semestru Studenci będą mieli również okazję zredagowania wielu mikro-analiz a także pracy w grupach nad zadanymi tekstami (nowele), nad którymi będą mogli pracować przez cały semestr. Dyskusja wokół tych tekstów, pod koniec semestru, będzie formą bilansu nabytych umiejętności i jednocześnie jedną z form zaliczenia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć Student/ka zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, w szczególności literaturoznawstwa i językoznawstwa, w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01)
- w zaawansowanym stopniu główne procesy zachodzące w języku i literaturze w krajach francuskojęzycznego obszaru kulturowego (K_W03)
- w zaawansowanym stopniu zagadnienia gramatyczne, ortograficzne, leksykalne, semantyczne, fonologiczne i stylistyczne w zakresie języka francuskiego (K_W08)
Po zakończeniu zajęć Student/ka potrafi:
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (K_U09)
- pracować w grupie, także w kontekście różnokulturowym (K_U10)
Po zakończeniu zajęć Student/ka jest gotów do:
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności (K_K01)
- przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_K06)
Kryteria oceniania
Wymagana jest aktywna obecność na zajęciach, udział w dyskusji, zaliczenie 3/4 z całej liczby mikro-analiz wykonywanych samodzielnie w domu, udział w pracy grupowej (analiza tekstu) i prezentacja wyników analizy na koniec semestru.Ilość dopuszczalnych nieobecności: 3.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Lista utworów literackich do analizy zostanie przedstawiona na początku zajęć.
Literatura krytyczna:
Bourneuf, Ouellet, L’univers du roman, PUF, 1975
Fromilhague C., Sancier A., Introduction à l’analyse stylistique, Bordas, 1991
Adam, Le texte narratif: précis d’analyse textuelle, Nathan, 1985
Deloffre, Le vers français, SEDES, 1984
Genette G., Figures II, Seuil, 1969
Genette G., Figures III, Seuil, 1972
Girard, Ouellet, Rigault, L’Univers du théâtre, PUF, 1978
Grammont, Petit traité de versification française, A. Colin, 1965
Joubert J.-L., La Poésie (Formes et fonctions), A. Colin, 1988
Larthomas P., Le langage dramatique, A. Colin, 1972
Reuter Y., Introduction à l’analyse du roman, Bordas, 1990
Todorov T., Qu’est-ce que le structuralisme? 2. Poétique, Seuil, 1968
Ubersfeld A., Lire le théâtre, Seuil, 1971
Dictionnaires:
Bergez, Géraud, Robrieux, Vocabulaire de l’analyse littéraire
Ducrot, Todorov, Dictionnaire encyclopédique des sciences du langage, Seuil, 1972
Dupriez B., Les procédés littéraires (Gradus), UGE, 1980
Mazaleyrat, Molinié, Vocabulaire de la stylistique, PUF, 1989
Morier H., Dictionnaire de poétique et de rhétorique, PUF, 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: