Konwersatorium literaturoznawcze - Rozterki i dylematy we francuskiej literaturze w XVII i XVIII w. Iz 3304-1DZ1W-KL-5-001
W czasie konwersatorium studenci zapoznają się z wybranymi utworami literatury francuskiej wieku XVII i XVIII. Utwory analizowane będę pod kątem głównego tematu konwersatorium, czyli dylematów i rozterek ludzkich. Będą one podzielone i omawiane według trzech głównych zagadnień : rozterki i dylematy serca; rozterki i dylematy władzy; rozterki i dylematy wiary. Zaproponowane lektury obejmują różne gatunki literackie i reprezentują różne nurty, dlatego na początku zajęć każdy utwór zostanie wpisany w chronologię epoki i kontekst kulturowo-literacki.
Konwersatorium literackie ma rozszerzyć horyzonty i wiedzę przyszłego filologa - romanisty.
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W04 ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury
K_W05 ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad językiem, literaturą i kulturą
K_W12 ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach;
K_U02 posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac z zakresu filologii romańskiej
K_U04 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa i literaturoznawstwa
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K05 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania
Po zaliczeniu konwersatorium, student powinien: 1. umieć umieścić wydarzenia literackie w kontekście kulturowym epoki, 2. znać omawiane pojęcia i teksty, 3. umieć samodzielnie zanalizować i zinterpretować tekst literacki, 4/ samodzielnie zredagować krótki tekst na temat zagadnień i lektur omawianych na konwersatorium
Kryteria oceniania
2 krótkie testy, praca pisemna, ustne zaliczenie na stopień
Dopuszczone są 3 nieobecności, a w przypadku większej ilości nieobecności konieczne jest wykonanie dodatkowej pracy.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Przykłądowe lektury:
Jean Racine, „Phèdre”, Mme de La Fayette, « Princesse de Clèves », abbé Prévot, « Manon Lescaut », Choderlos de Laclos, « Liaisons dangereuses »
Dokładna lista lektur zostanie podana na pierwszych zajęciach.
HLF XVII w.
Manuels conseillés:
Précis de la littérature française du XVIIe siecle, sous la direction de Jean Mesnard, Paris, Puf, 1990.
Tournand Jean-Claude, Introduction a la vie littéraire du XVIIe siecle, Paris, Bordas, 1984, (Dunod, 1997, 3eme éd.).
Zuber Roger, Picciola Liliane, Lopez Denis, Bury Emmanuel, Littérature française au XVIIe siecle, coll. Premier cycle, Paris, Puf, 1992.
Brunel Pierre, Histoire de la littérature française, Paris, Bordas,1972.
Précis de la littérature française du XVIIIe siecle, sous la direction de Robert Mauzi, Paris, Puf, 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: