Konwersatorium literaturoznawcze Iz : Obraz współczesności we francuskojęzycznej literaturze XX i XXI w. 3304-1DZ1W-KL-039
Zajęcia będą poświęcone utworom francuskiej i belgijskiej literatury współczesnej, które ukazują najbardziej aktualne problemy życia w społeczeństwie: tożsamość (płciowa, narodowa), migracja, wielokulturowość, wykluczenie, samotność, kryzys klimatyczny. Analizie tematyczno-formalnej wybranych utworów z lat 1985-2022 towarzyszyć będzie lektura kilku tekstów krytycznych z dziedziny literaturoznawstwa i nauk społecznych. Przedmiotem naszych lektur i dyskusji będą fragmenty utworów następujących autorów i autorek: Jean-Philippe Toussaint, Jacqueline Harpman, Annie Ernaux, Thomas Gunzig, Abdellah Taïa, Caroline Lamarche i Hélène Laurain.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie
K_W05 w zaawansowanym stopniu główne zagadnienia z zakresu literaturoznawstwa ogólnego, francuskiego i frankofońskiego
KW_09 w zaawansowanym stopniu zasady analizy i interpretacji tekstów należących do różnych stylów funkcjonalnych języka francuskiego, ze szczególnym uwzględnieniem tekstów narracyjnych
K_W10 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, procesy i zjawiska z zakresu kultury i historii krajów francuskojęzycznego obszaru kulturowego, a zwłaszcza z literatury francuskiej i belgijskiej przełomu XX i XXI w.
Student potrafi
K_U05 planować i przygotowywać wystąpienia ustne w języku francuskim i polskim, odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych właściwych dla językoznawstwa i literaturoznawstwa
K_U06 przygotować pracę pisemną, w języku francuskim i polskim, odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych właściwych dla językoznawstwa i literaturoznawstwa
Student jest gotów do
K_K04 dbałości o dziedzictwo kulturowe, zwłaszcza w odniesieniu do kultury francuskiej i frankofońskie
K_K06 przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Kryteria oceniania
- wymagana jest obecność na zajęciach ; Student, który opuści zajęcia więcej niż 2 razy będzie proszony o zgłoszenie się na dyżur (ew. online) w celu omówienia treści zajęć, w czasie których był nieobecny;
- aktywność na zajęciach i przygotowanie do zajęć (lektura tekstów)
- praca pisemna (wykonana samodzielnie lub w 2-3-osobowych zespołach)
- 2 testy (faktografia + znajomość lektur) ; średnia 4,75 z obu testów zwalnia z odpowiedzi ustnej przewidzianej na zakończenie semestru (w sesji zimowej)
- odpowiedź ustna (krótka rozmowa na temat treści przedstawianych na zajęciach, porównanie przedstawień danego problemu/motywu)
Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów.
Literatura
M. Augé, Non-lieux. Introduction à une anthropologie de la surmodernité, Paris, Seuil,1992.
A. Gefen, Réparer le monde. La littérature française face au XXIe siècle, Paris, Corti, 2017.
M. Touret (dir.), Histoire de la littérature française du XXe siècle. T. II – après 1940, PUR, 2008.
D. Viart, B. Vercier, La littérature française au présent. Héritage, modernité, mutations, Paris, Bordas, 2005
D. Viart, Le roman français au XXe s., Paris, A. Colin , 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: