Konwersatorium literaturoznawcze Iz : Magnum miraculum est homo" - humanistyczne ideały we francuskiej literaturze renesansowej 3304-1DZ1W-KL-012
Konwersatorium przeznaczone jest dla studentów, którzy chcieliby pogłębić swoją wiedzę na temat zjawisk kulturowych i literackich francuskiego Renesansu i jego związków z włoską myślą filozoficzną (Giovanni Pico della Mirandola, Marsilio Ficino). Rozważania będą dotykały kilku najważniejszych zagadnień: definicji i charakterystyki terminu "humanizm", głównych prądów filozoficznych kształtujących stosunek do człowieka, jego wolności i autonomii w perspektywie życia doczesnego i duchowego. Na podstawie wybranych utworów będziemy odtwarzać system wartości wynikający z założeń przyjętych przez przedstawicieli humanizmu renesansowego.
Wybrane zagadnienia:
-Renesansowy ideał człowieka: Giovanni Pico della Mirandola „O godności człowieka”;
-Wiedza i wykształcenie jako wartość: François Rabelais i Erazm z Rotterdamu
-Microcosme Maurice'a Scève'a - encyklopedyczne dzieło o człowieku
-Michel de Montaigne i trudności poznania natury ludzkiej.
Szczegółowy program zostanie podany na pierwszych zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po pozytywnym zakończeniu zajęć (konwersatorium literaturoznawcze) student:
- posiada umiejętność umiejscowienia wydarzeń literackich w ich kontekście kulturowym,
- sprawnie odwołuje się do chronologii epoki,
- umie wyjaśniać najważniejsze pojęcia dla omawianego okresu,
- potrafi odnaleźć związki między zjawiskami literackimi,
- umie samodzielnie zanalizować tekst literacki,
- umie samodzielnie zredagować w języku francuskim, poprawnie pod względem merytorycznym i językowym, tekst (dissertation) na zadany temat z zakresu omawianych zagadnień,
- umie wypowiedzieć się w sposób zorganizowany na tematy dotyczące problematyki zajęć.
K_W01,K_W04, K_W05, K_W09, K_W10,K_W12 K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U12, K_K04, K_K06, K_K07, K_K08
Kryteria oceniania
- obecność i aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze)
-przygotowanie krótkiego wystąpienia na podstawie artykułu lub rozdziału monografii
- przygotowanie pracy semestralnej (dissertation w języku francuskim)
- końcowe zaliczenie w formie ustnej z zakresu problematyki poruszanej na zajęciach
Literatura
1. M. Bideaux, A. Tournon, H. Moreau, Histoire de la littérature française du XVIe siècle, Nathan, 1991.
2. J. Cornette, Chronique de la France moderne. Le XVIe siècle, SEDES, Paris, 1995.
3. A. Jouanna, La France du XVIe siècle, PUF, Paris, 1996.
4. A. Jouanna, P. Hamon, D. Biloghi. G. Le Thiec, La France de la Renaissance. Histoire et dictionnaire, Robert Laffont, Paris, 2001.
5. D. Ménager, Introduction à la vie littéraire du XVIe s., Dunod, 1997.
6. Lestringant, J. Rieu, A. Tarrete, Littérature française du XVIe siècle, "Premier cycle ", PUF, Paris, 2000.
15. Précis de littérature française du XVIe s., sous la dir. de R. Aulotte, PUF, 1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: