Konwersatorium literaturoznawcze - Motyw miłości we francuskiej literaturze średniowiecznej i renesansowej Iz 3304-1DZ1W-KL-006
Celem konwersatorium jest przygotowanie studentów do samodzielnej lektury tekstów literatury dawnej. Wspólna analiza wybranych utworów francuskiego Średniowiecza i Renesansu w oparciu o najnowsze opracowania krytyczne ma zachęcić do pogłębionego badania zjawisk kulturowych i literackich oraz nabycia umiejętności formułowania rozbudowanych komentarzy do analizowanych tekstów.
Tematem wiodącym jest motyw miłości w wybranych tekstach francuskiego Średniowiecza i Renesansu. Rozważania będą dotyczyły kilku podstawowych zagadnień: definicji i charakterystyki uczuć, głównych prądów filozoficznych kształtujących stosunek do miłości, literackich form wyrażania uczuć.
Program:
I. Średniowieczna fascynacja miłością:
1) Materia bretońska i l'amour courtois
- Lais Marie de France - kobiece spojrzenie na miłość?
- Tristan i Izolda - miłość tragiczna
2) André le Chapelain i reguły miłości dwornej – Le traité de l’amour courtois
3) Poezja miłosna Karola Orleańskiego
4) Les quinze joyes de mariage – życie małżeńskie na wesoło
II. Renesansowa wizja miłości – między petrarkizmem a neoplatonizmem:
1) Clément Marot i początki petrarkizmu we Francji
2) Maurice Scève i pierwszy zbiór poetycki typu canzoniere
3) Czy istnieje miłość idealna? Heptameron Marguerite de Navarre: między miłością duchową i ziemską
4) L’Olive Joachima Du Bellay czyli fascynacja neoplatońską miłością duchową
5) Pierre de Ronsard i sonety do Cassandry
6) Sonety Louise Labé – kobieca wersja petrarkizmu
7) Eros i Tanatos – różne oblicza miłości w poezji barokowej
Szczegółowy program konwersatorium zostanie przestawiony na pierwszym spotkaniu.
Wszyscy studenci muszą posiadać adres ...@student.uw.edu.pl
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
I. Celem konwersatorium jest nabycie umiejętności rozumienia i interpretacji tekstu literackiego, zastosowanie w praktyce metodologii badań literackich, nabycie niezbędnej filologowi wiedzy o wielkich dziełach literatury francuskiej i frankofońskiej.
II. Po pozytywnym zaliczeniu zajęć, student:
A)
- ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury (K_W04),
- ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad językiem, literaturą i kulturą (K_W05),
- ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych (K_W12)
B)
-potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01),
- posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac z zakresu filologii romańskiej (K_U02),
-potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa i literaturoznawstwa (K_U04),
C)
-potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (K_K05)
III.Po pozytywnym zakończeniu zajęć, student:
-zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu literatury dawnej.
- zna najważniejsze zjawiska historii literatury francuskiej średniowiecznej i renesansowej
- umie korzystać z różnych źródeł drukowanych oraz z nowoczesnych technologii informacyjnych, aby uzyskać niezbędne informacje w zakresie literatury średniowiecznej i renesansowej.
- umie selekcjonować, analizować, oceniać, i użytkować znalezione informacje w zakresie literatury średniowiecznej i renesansowej i wykorzystywać je we własnej praktyce interpretacyjnej
- umie samodzielnie zredagować w języku francuskim, poprawnie pod względem merytorycznym i językowym, krótki tekst (rozprawka) na zadany temat z zakresu omawianych zagadnień
Kryteria oceniania
-Wszyscy studenci muszą posiadać adres ...@student.uw.edu.pl ze względu na pracę z wykorzystaniem dysku współdzielonego i platformy "Kampus";
obecność i aktywny udział w zajęciach, dopuszczalne dwie nieobecności
(nieusprawiedliwione) w semestrze;
- wygłoszenie krótkiego referatu na zadany temat;
- zaliczenie pisemne: praca semestralna w języku francuskim;
- ocena ciągła wypowiedzi ustnych lub zaliczenie ustne z zakresu problematyki poruszanej na zajęciach;
Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach.
Literatura
1. P.Y. Badel, Introduction à la vie littéraire du Moyen Age, Paris, 1969;
2. D. Poirion, Précis de littérature française du Moyen Age, Paris, 1983;
3. M. Zink, Introduction à la littérature française du Moyen Age, Paris, 1993;
4. M. Bideaux, A. Tournon, H. Moreau, Histoire de la littérature française du XVIe siècle, Nathan, 1991.
5. Brunel, Y. Bellenger, D. Couty, Ph. Sellier, M. Truffet, Histoire de la littérature française, Bordas, 1972.
6. J. Cornette, Chronique de la France moderne. Le XVIe siècle, SEDES, Paris, 1995.
8. M.-L. Demonet-Launay, XVIe siècle, 1460-1610, Bordas, 1987.
9. A. Jouanna, La France du XVIe siècle, PUF, Paris, 1996.
10. A. Jouanna, J. Boucher, D. Biloghi. G. Le Thiec, La France de la Renaissance. Histoire et dictionnaire des guerres de religion, Robert Laffont, Paris, 1998.
11. A. Jouanna, P. Hamon, D. Biloghi. G. Le Thiec, La France de la Renaissance. Histoire et dictionnaire, Robert Laffont, Paris, 2001.
12. Littérature française, coll. de poche, Arthaud, 1984.
13. D. Ménager, Introduction à la vie littéraire du XVIe s., Dunod, 1997.
14. Lestringant, J. Rieu, A. Tarrete, Littérature française du XVIe siècle, "Premier cycle ", PUF, Paris, 2000.
15. Précis de littérature française du XVIe s., sous la dir. de R. Aulotte, PUF, 1991.
16. Philippe Desan, Montaigne. Penser le social, Odile Jacob, Paris, 2018.
17. Philippe Desan, Montaigne. Une biographie politique, Odile Jacob, Paris, 2014.
18. Jean-Marie Le Gall, Défense et illustration de la Renaissance, PUF, Paris, 2018
19. wydania tekstów
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Dyżur w semestrze zimowym: wtorek, godz 13.00-14.00, gab. 3414 lub on line, na zoom.us. Link do spotkania zostanie przesłany po uprzednim umówieniu się drogą mailową (d.szeliga@uw.edu.pl). |
W cyklu 2024Z:
Dyżur i konsultacje w semestrze zimowym 2024/2025: wtorek, godz. 13.00-14.00, gab. 3414. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: