Wstęp do literaturoznawstwa Iz 3304-1DZ1O-WDL-044
Zajęcia mają na celu wprowadzenie studentów w podstawowe zagadnienia teorii literatury i przygotowanie ich do samodzielnej analizy tekstów literackich. Początkowe zajęcia poświęcone zostaną następującym kwestiom: definicje literatury, cechy języka literackiego, sposób istnienia dzieła literackiego, rodzaje i gatunki literackie, horyzont oczekiwań i intertekstualność. Na kolejnych zajęciach będą omawiane główne zagadnienia poetyki dotyczące poezji, prozy i dramatu (formy wiersza, rym, figury stylistyczne, zasady czytania poezji, historia/dyskurs, definicje opowiadania, narrator, poziomy narracyjne, narracja/opis, fokalizacja, postacie w powieści, czas i przestrzeń historii/dyskursu, monolog wewnętrzny, efekt realności, tekst dramatyczny, sytuacja dramatyczna...) Lektura i omówienie tekstów teoretycznych stanowić będą punkt wyjścia do analizy wybranych utworów (Apollinaire, Baudelaire, Verlaine, Flaubert, Maupassant, Queneau, Zola).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po zakończeniu zajęć powinien:
1. umieć zaprezentować różne definicje dzieła literackiego, rodzaju i gatunku literackiego, a także przedstawić ewolucję tych pojęć na przestrzeni dziejów. (K_W01; K_W05)
2. umieć rozróżniać formy utworów poetyckich. (K_W01; K_W05)
3. potrafić określić naturę, gatunek i układ rymów, jak również potrafić nazwać figury retoryczne występujące w wierszu. (K_W02; K_U03; K_U05; K_U06; K_K06)
4. potrafić analizować utwór prozą, a w szczególności określić poziom narracji, status narratora, czas i przestrzeń narracyjną, perspektywę narracyjną, relację pomiędzy narracją i opowiadaną historią oraz formę dyskursu w dziele. (K_W02; K_U03; K_U05; K_U06; K_K06)
5. umieć analizować dzieło dramatyczne, potrafić interpretować tekst dramatyczny, znać podstawowe pojęcia związane z teatrem. (K_W02; (K_U01; K_U03; K_U05; K_U06; K_K06)
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
1. Zaliczenie 2 testów pisemnych (poezja, proza)
2. Aktywny udział w zajęciach. Można otrzymać punkty (dodawane do wyniku końcowego egzaminu) za aktywność.
3. Uważna lektura tekstów omawianych podczas zajęć. Nieprzeczytanie tekstu przed zajęciami jest równoważne z nieobecnością. Na początku każdych zajęć mogą zostać przeprowadzone krótkie (10 min.) testy pisemne sprawdzające, czy uczestnicy przeczytali teksty obowiązkowe.
4. Dopuszczalna liczba nieobecności: 2.
5. Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym z wiedzy i umiejętności przekazywanych na zajęciach (szczegóły dotyczące treści wymaganych na egzaminie zostaną podane na pierwszych zajęciach).
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
1. A. Sancier, Introduction à l’analyse stylistique, Bordas 1991.
2. B. Hongre, « Intertextualité » (http://www.webzinemaker.com/admi/m6/page.php3?num_web=8526&rubr=2&id=169447)
3. E. Simonnet, « Narratologie » (http://membres.lycos.fr/simonnet/sitfen/narrat/narr0001.htm)
4. G. Girard, R. Ouellet, C. Rigault, L’univers du théâtre, PUF 1978.
5. C. Den Tandt, « Structuralisme, poststructuralisme et théories de la postmodernité » (https://www.academia.edu/34351527/Structuralisme_poststructuralisme_et_th%C3%A9ories_de_la_postmodernit%C3%A9_Notes_de_Cours_Course_Notes_?email_work_card=view-paper)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: