Praktyczna nauka języka francuskiego - Gramatyka stosowana Iz 3304-1DZ1O-PNGS-037
Zajęcia poświęcone są pracy nad rozwijaniem kompetencji gramatycznej na poziomie zaawansowanym. Celem ćwiczeń jest ugruntowanie wiadomości i umiejętności nabytych przez studentów w szkole średniej. W ciągu roku, studenci będą pracowali nad następującymi zagadnieniami:
· determinanty rzeczownika (rodzajniki i zaimki) – ich funkcje, wartości semantyczne i ekwiwalenty,
· zaimki wskazujące przymiotne i rzeczowne,
· zaimki dzierżawcze przymiotne i rzeczowne,
· zaimki nieokreślone,
· zaimki względne proste i złożone,
· zaimki osobowe (zaimki dopełnienia bliższego i dalszego, zaimki "en" i "y", użycie dwóch zaimków, miejsce zaimków w różnych typach zdań),
· tryby: bezokolicznik, indicatif, subjonctif, conditionnel, participe,
· funkcje subjonctif i conditionnel,
· zgodność participe passé,
· strona czynna i bierna.
2021/2022 : na zajęciach wymagane jest noszenie maseczki zakrywającej nos i usta
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu student potrafi:
- ma elementarną wiedzę dotyczącą funkcji języka w komunikacji społecznej i
międzykulturowej (K_W09);
- ma usystematyzowaną wiedzę morfosyntaktyczną, ortograficzną,
semantyczną, fonologiczną i stylistyczną w zakresie języka francuskiego (K_W10);
- zna podstawowe zasady analizy i interpretacji tekstów należących do różnych
stylów funkcjonalnych języka francuskiego i innych języków romańskich (K_W11);
- potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik
komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu filologii romańskiej w języku
polskim i francuskim (K_U07);
- rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się zawodowego i rozwoju osobistego,
ocenia własne kompetencje w różnych dziedzinach i doskonali umiejętności (K_K01);
- umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania (K_K02);
- analizować kontekst językowy i zauważać regularności i oboczności używania form językowych;
- porównywać formy językowe, ich sposób funkcjonowania, różnice i podobieństwa w j. polskim i francuskim
- generalizować sytuacje komunikacyjne wymagające użycia określonych form np. rodzajników określonych, nieokreślonych i cząstkowych;
- czynnie stosować poznane formy gramatyczne;
- dokonywać transferu poznanych form na nowe, niespotkane dotąd sytuacje komunikacyjne.
Kryteria oceniania
Na zaliczenie składają się następujące elementy: aktywne uczestnictwo w zajęciach, pozytywne wyniki prac kontrolnych.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Delatour Y., Jennepin D., Léon-Dufour M., Teyssier B., Nouvelle Grammaire du Français. Cours de Civilisation Française de la Sorbonne, Paris: Hachette, 2004 lub kolejne wydania.
Zaleska, K., Okęcka, H., 2011, Les temps passés de l’indicatif, Instytut Romanistyki UW, Warszawa.
materiały własne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: