Historia i kultura Francji Iz 3304-1DZ1O-HIKF-028
Wykład z Historii i kultury Francji jest wprowadzeniem do zagadnień związanych z historią Francji od czasów najdawniejszych do XXI wieku i do zagadnień z szeroko rozumianej historii kultury francuskiej. Rozpiętość tematu powoduje konieczność wyboru tematów omawianych na zajęciach i stopnia ich rozwinięcia.
Planowany zakres tematyczny kursu w I semestrze prezentuje się następująco:
- Francja przed Francją
- Wybrane zagadnienia dotyczące historii Francji do końca XV wieku
- Społeczeństwo i kultura średniowiecza
- Wybrane zagadnienia dotyczące Francji XVI wieku
- Społeczeństwo i kultura renesansowej Francji
- Narodziny i ewolucja monarchii absolutnej
- Czasy Ludwika XIV - dwór francuski
- Społeczeństwo i kultura do Ancien Regime'u
- Wybrane zagadnienia dotyczące historii Francji XVIII wieku
- Kultura i sztuka francuskiego Oświecenia
- Francja w kryzysie (koniec XVIII w.)
- Wybrane zagadnienia dotyczące rewolucyjnej Francji
Zakres tematyczny II semestru obejmuje:
- Francja czasów restauracji - polityka i gospodarka
- Francja I połowy XIX wieku - kultura i sztuka
- Wyzwania monarchii lipcowej i jej upadek
- II Republika i II Cesarstwo - polityka zagraniczna i polityka wewnętrzna
- Francja II Cesarstwa - społeczeństwo, kultura i sztuka
- III Republika do I wojny światowej
- Francja Belle Epoque
- I wojna światowa i problemy powojennej Francji
- Annees folles i wielki kryzys - społeczeństwo i kultura
- II wojna światowa
- IV Republika - polityka zagraniczna i wewnętrzna
- V Republika - narodziny, instytucje
- Życie intelektualne i artystyczne powojennej Francji
Kurs zakłada regularną pracę studentów zarówno poprzez uczestnictwo w wykładach jak i poprzez aktywność na platformie e-learningowej www.kampus.uw.edu.pl. Zamieszczone tam materiały pozwolą poszerzyć wiedzę słuchaczy o znajomość dodatkowych zagadnień.
Słuchacze będą zobowiązani do podejścia do krótkiego tekstu po każdym wykładzie, który będzie zawierał pytania dotyczące zagadnień omawianych podczas wykładu a także zagadnień i tekstów tekstów źródłowych zaproponowanych na platformie e-learningowej. W wyznaczonych terminach do testu będzie można podchodzić wielokrotnie, a ocena ostateczna będzie średnią ze wszystkich podejść.
Informacja o zajęciach w formie zdalnej:
W przypadku, gdy zajęcia będą realizowanie w formie zdalnej, dominującą formą kształcenia będzie wykład, który w zależności od okoliczności i możliwości technicznych będzie realizowany synchronicznie (czyli w czasie rzeczywistym, w godzinach zajęć) lub asynchronicznie (w postaci wykładu wideo zamieszczonego na platformie).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student będzie potrafił:
- wymienić w kolejności wszystkie ustroje polityczne Francji od Rewolucji do współczesności
- podać podstawowe charakterystyki każdego ustroju, z wymienieniem najważniejszych postaci historycznych
- scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe z każdej epoki
Zajęcia te pozwalają osiągnąć nastęujące efekty kształcenia (w wymiarze, jaki obejmuje ten wykład):
K_W03 zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu języka, literatury i kultury
K_W12 ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych
K_U01 potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach; posługuje się podstawowymi źródłami leksykograficznymi i gramatycznymi
K_U04 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa i literaturoznawstwa
K_K07 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, Europy
Studenci Studiów filologiczno-kulturoznawczych realizują w zakresie, który obejmuje kurs, następujące efekty kształcenia:
S2_W04 Student zna historię literatury obszaru francuskojęzycznego
S2_W07 Student zna problematykę i realia geograficzne, historyczne, polityczne, gospodarcze, kulturowe i społeczne krajów obszaru języka francuskiego
S2_U04 Student potrafi syntetyzować treści i zjawiska w ich wymiarze kulturowym, społecznym i historycznym
S2_U09 Student umie korzystać z nowoczesnych technologii w ogólnym rozwoju własnym i procesie zdobywania wiedzy
S1_K04 Student jest gotów do świadomego uczestnictwa we własnej kulturze narodowej, szanuje kulturowe dziedzictwo Francji i krajów francuskojęzycznych
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową (zaliczenie semestru) składają się następujące elementy:
- obecność na zajęciach. Dopuszczalne są 4 nieobecności, bez względu na to, czy są usprawiedliwione czy nie. Na wykładach zdalnych synchronicznych obecność też może być sprawdzana. W przypadku wykładów asynchronicznych za obecność uważa się obejrzenie wykładu wideo zamieszczonego na platformie.
- aktywność na platformie e-learningowej - podczas semestru słuchacze będą wykonywali określoną liczbę zadań. Średnia z tych zadań będzie składową oceny końcowej kursu. Do testów cząstkowych można podchodzić wielokrotnie w przewidzianym terminie.
- wynik z dwóch testów w sali - pierwszym z nich będzie test połówkowy, obejmujący materiał z połowy zajęć, drugim będzie test semestralny, obejmujący swym zakresem wszystkie tematy zrealizowane od początku do końca semestru. Do tych testów można podejść tylko w przewidzianym terminie.
W przypadku braku możliwości zorganizowania testów stacjonarnych (jednego lub obu) przewiduje się zorganizowanie testów w formie zdalnej.
Ocena końcowa będzie wyliczona według następujących proporcji:
- wynik z zadań realizowanych na platformie - 40%
- wynik z testów w sali - 60%
Aby otrzymać zaliczenie w I terminie należy zebrać minimum 60% możliwych do uzyskania punktów.
UWAGA - aby otrzymać zaliczenie w II terminie, należy zebrać minimum 70% możliwych do uzyskania punktów.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
Bibliografia do przedmiotu obejmuje materiały, na podstawie których kurs został przygotowany.
Aprile Sylvie, Histoire de France. 1815-1878, Belin, 2014
Baszkiewicz Jan, Historia Francji, Ossolineum, 2008
Beaupré Nicolas, Histoire de France. 1914-1945, Belin, 2014
Beaurepaire Pierre-Yves, Histoire de France. 1715-1789, Belin, 2014
Drévillon Hervé, Cornette Joël, Histoire de France, 1629-1715, Belin, 2014
Duby Georges, Mandrou Robert, Historia kultury francuskiej, PWN, Hewitt Nicholas The Cambridge Companion to Modern French Culture, Cambridge University Press, 2003
Duclert Vincent, Histoire de France. 1870-1914, Belin, 2014
Dulewicz Andrzej, Encyklopedia sztuki francuskiej, WAiF/PWN, 1997
Dybeł et al. Historia literatury francuskiej, PWN, 2006
Hamon Philippe, Histoire de France. 1453-1559, Belin, 2014
Kidd William, Contemporary French Cultural Studies, Routledge, 2000
Kowalski Jacek et al. Dzieje kultury francuskiej, PWN, 2007
Le Roux Nicolas, Histoire de France. 1559-1629, Belin, 2014
Prost Antoine, Zarys historii Francji w XX wieku, Universitas, 1997
Zancarini-Fournel Michelle, Delacroix Christian, Histoire de France. 1945-2005, Belin, 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: