Konwersatorium językoznawcze III z + p: Analiza tekstów medycznych z elementami tłumaczenia 3304-1DX3W-KJ-21
Studenci zapoznają się z popularnonaukowymi tekstami medycznymi, w większości francuskimi, pochodzącymi z literatury oraz Internetu (strona doctissimo.fr, Science et Vie, Kopalnia Wiedzy etc.). W szczególności poświęcimy uwagę układowi krążenia, przemianom cukrów, mikrobiocie jelitowej oraz biochemicznym aspektom stresu.
Omówimy też fragmenty epikryz. Utrwalimy słownictwo dotyczące funkcjonowania organizmu, chorób cywilizacyjnych - w tym nowotworów, cuktzycy typu II , schorzeń sercowo-naczyniowych - i częstych zabiegów medycznych (sczepienia, leczenie złamań, obrazowania) będziemy ćwiczyć przekład, głównie z języka francuskiego na język polski.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończonym kursie student powinien:
K_U01 potrafi sprawnie korzystać ze źródeł, aby szybko zebrać i zweryfikować informacje o znaczeniu medycznym dotyczące omawianych (i podobnych) zagadnień,
K_U06 potrafi sprawnie argumentować, posługując się nabytą na zajęciach wiedzą i sprawdzonymi źródłami, w tym artykułami popularnonaukowymi dotyczącymi medycyny,
K_W11 znać podstawowe zasady analizy i interpretacji tekstów medycznych w języku francuskim,
K_U11 potrafi dokonać poprawnego przekładu, przede wszystkim pisemnego,
tekstów medycznych z języka francuskiego na język polski i z języka
polskiego na język francuski
Kryteria oceniania
Aktywność,
2 15-minutowe testy dot. podstawowej wiedzy medycznej i słownictwa,
4 krótkie tłumaczenia pisemne na język polski, wykonane w grupie,
2 krótkie tłumaczenia pisemne na język polski, wykonane w grupie.
Literatura
Doctissimo.fr
Science et Vie
Kopalnia Wiedzy
Ian Caravaglia, "Jak nie umrzeć" / "How Not to Die: Surprising Lessons on Living Longer, Safer, and Healthier from America’s Favorite Medical Examiner", 2008.
Christopher Kelly, Marc Eisenberg, "Chyba umieram" / "Am I Dying?!: A Complete Guide to Your Symptoms--And What to Do Next", William Morrow and Cmpany, 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: