Konwersatorium językoznawcze III z + p: Analiza dyskursu medialnego - wybrane zagadnienia 3304-1DX3W-KJ-19
W ramach zajęć zapoznamy się z niektórymi propozycjami teoretycznymi, służącymi do analizy dyskursu medialnego w nurcie francuskiej analizy dyskursu medialnego, takimi jak:
- dyskurs medialny jako gatunek,
- dyskurs medialny jako sytuacja komunikacji,
- rola przytoczeń w mediach,
- konstrukcja wydarzenia medialnego,
- konstrukcja i rola tytułu.
Będzie to okazja do przyjrzenia się francuskiej szkole analizy dyskursu jako takiej, jej fundamentom i metodom, a także nowym prądom, jak na przykład semantyka dyskursywna.
Nie pominiemy również problematyki mediów cyfrowych, w tym społecznościowych, oraz związanej z nimi kwestii dezinformacji.
Poddamy refleksji założenia teoretyczne, a analiza przykładowych tekstów medialnych pozwoli nam na zastanowienie się nad ich zastosowaniem w praktyce, na przykład w celu obrony przed fałszywymi informacjami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza [student zna i rozumie]
K_W02: w zaawansowanym stopniu terminologię ogólną i szczegółową z zakresu językoznawstwa francuskiego.
K_W07 : w zaawansowanym stopniu funkcje języka w złożonych sytuacjach komunikacji społecznej (zwłaszcza komunikacji medialnej).
K_W09 : w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji tekstów (medialnych).
Umiejętności [student potrafi]
K_U03 : analizować i interpretować różnego rodzaju użycia słów w dyskursie stosując adekwatną terminologię oraz właściwe metody i narzędzia badawcze.
K_U04 : przedstawiać własne poglądy odwołując się do różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych oraz argumentować przyjęty punkt widzenia.
K_U012 : stosować zaawansowana wiedzę z zakresu analizy użycia języka.
Kompetencje
K_K01 : krytyczna ocena własnej wiedzy i umiejętności.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę, na którą składa się:
- prezentacja na wybrany temat;
- samodzielna praca pisemna;
- aktywność na zajęciach.
Obecność obowiązkowa - dopuszczalne są dwie nieobecności.
Literatura
ADAM, Jean-Michel. (1997). « Unités rédactionnelles et genres discursifs : cadre général pour une approche de la presse écrite », Pratiques 94/1997. 3-18.
ADAM, Jean-Michel. (2011). Les textes : types et prototypes. Paris : Armand Colin.
ADAM, Jean-Michel. (2015). La linguistique textuelle. Paris : Armand Colin.
ARCQUEMBOURG, Jocelyne. (2003). Le temps des événements médiatiques. Paris : De Boeck.
BIARDZKA, Elżbieta. (2014). Przytoczenia w prasie codziennej. Łask : Oficyna Wydawnicza Leksem.
BOSREDON, Bernard, TAMBA, Irène. (1992). « Thème et titre de presse : les formules bisegmentales articulées par un ‘deux points’ ». L’information grammaticale nº 54. 36-44.
BOYER, Henri. (1988). « Scription et écriture dans la communication journalistique », in : Charaudeau, P. (dir.), La Presse. Produit, production, réception. Paris : Didier Érudition. 71-92.
CALABRESE, Laura. (2013). L’événement en discours. Presse et mémoire sociale. Louvain : Academia Bruylant.
CALABRESE, Laura, ROIG, Audrey, VAN RAEMDONCK, Dan. (2014). « L’attirail de la titraille. Morphosyntaxe des désignants d’événement dans les titres de presse », Neophilologica 26 : Le concept d’événement, Uniwersytet Śląski.
CALABRESE, Laura, VENIARD, Marie. (2017). « Événement ». Publictionnaire. Dictionnaire encyclopédique et critique des publics. Mis en ligne le 19 janvier 2017, consulté le 25 avril 2020. URL : http://publictionnaire.huma-num.fr/notice/evenement/
CHARAUDEAU, Patrick. (1983). Langage et discours. Éléments de sémiolinguistique (théorie et pratique). Paris : Hachette Université.
CHARAUDEAU, Patrick. (1997). Le discours d’information médiatique. La construction du mirroir social. Paris : Nathan.
CHARAUDEAU, Patrick. (2000). « L’événement dans le contrat médiatique », Dossiers de l’audiovisuel 91. La télévision de l’événement. La documentation française, consulté le 18/01/2019 sur le site de Patrick Charaudeau - Livres, articles, publications. URL: http://www.patrick-charaudeau.com/L-evenement-dans-le-contrat.html
CHARAUDEAU, Patrick, MAINGUENEAU, Dominique (dir.). (2002). Dictionnaire d’analyse du discours. Paris : Seuil.
CHARAUDEAU, Patrick. (2005). Les médias et l’information. L’impossible transparence du discours. Bruxelles : De Boeck.
CITTON, Yves. (2017). Médiarchie. Paris : Seuil.
DAYAN, Daniel, KATZ, Elihu. (1992). Media Events. The Live Broadcasting of History. Cambridge : Harvard University Press.
GUÉRIN, Olivia, LECOLLE, Michelle, VENIARD, Marie. (2018). « Présentation », « Pour une sémantique discursive : propositions et illustrations ». Langages 2018/2 (nº210) : Vers une sémantique discursive : propositions théoriques et méthodologiques. 5-16, 35-54.
KAUFMANN, Laurence. (2006). « Les voies de la déférence. Sur la nature des concepts sociopolitiques ». Langage et société, 2006/3 n°117. 89-116.
KRIEG-PLANQUE, Alice. (2009). La notion de « formule » en analyse du discours. Cadre théorique et méthodologique. Paris : Presses Universitaires de Franche-Comté.
LONDEI, Danielle, MOIRAND, Sophie, REBOUL-TOURÉ, Sandrine, REGGIANI, Licia (dir.). (2013). Dire l’événement : langage, mémoire, société. Paris : Presses Sorbonne Nouvelle.
MAINGUENEAU, Dominique. (2007). Analyser les textes de la communication. Paris : Armand Colin.
MAINGUENEAU, Dominique. (2012). « Que cherchent les analystes du discours ? ». Argumentation et Analyse du Discours 9/2012, mis en ligne le 15/10/2012, consulté le 15/09/2016. URL : http://aad.revues.org/1354
MOIRAND, Sophie. (2007). Les discours de la presse quotidienne. Paris : PUF.
MOIRAND, Sophie, REBOUL-TOURÉ, Sandrine (2015). « Nommer les événements à l’épreuve des mots et de la construction du discours ». Langue française 2015/4 Nº 188. 105-120.
NÉE, Émilie, VENIARD, Marie. (2012). « Analyse du discours à entrée lexicale (A.D.E.L.) : le renouveau par la sémantique ? ». Langage et société, 2012/2 n°140. 15-28.
PAVEAU, Marie-Anne. (2017). L’analyse du discours numérique. Paris : Hermann.
RINGOOT, Roselyne. (2014). Analyser le discours de presse. Paris : Armand Colin.
RIOCREUX, Ingrid. (2016). La langue des médias. Destruction du langage et fabrication du consentement. Paris : L’Artilleur.
SINI, Lorella. (2015). « Événements, discours, médias : réflexions à partir de quelques travaux récents ». Argumentation et Analyse du Discours (en ligne) 14/2015, mis en ligne le 9/042015, consulté le 16/11/2017. URL : https://journals.openedition.org/aad/1912
VENIARD, Marie. (2013). La nomination des événements dans la presse. Essai de sémantique discursive. Besançon : Presses Universitaires de Franche-Comté.
VÉRON, Eliseo. (1981). Construire l’événement – les médias et l’accident de Three Miles Island. Paris : Éditions de Minuit.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: