Konwersatorium językoznawcze III z + p: Etos i akty mowy - analiza wybranych gatunków dyskursywnych 3304-1DX3W-KJ-17
Tematyka konwersatorium koncentruje się na połączeniu teorii aktów mowy i analizy dyskursu. Poprzez obserwację różnych gatunków dyskursu, pod kątem użytych aktów mowy, spróbujemy wskazać jak „zachowanie językowe” wpływa na kształtowanie, modyfikowanie etosu dyskursywnego mówiącego w jego wypowiedzi. Omówione zostaną:
- teoria aktów mowy, zarówno w ujęciu klasycznym jak również w ujęciu interakcyjnym;
- pojęcie oraz rodzaje etosu (np. etos zbiorowy) i związane z nim elementy (między innymi kontekst, odbiorca);
- pojęcie komunikacji (werbalnej, parawerbalnej) i jej wykładników;
- pojęcie multimodalności (np. gesty, obraz).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie
- w zaawansowanym stopniu zasady analizy i interpretacji tekstów należących do różnych stylów funkcjonalnych języka francuskiego K_W09
- w zaawansowanym stopniu terminologię z zakresu językoznawstwa ogólnego i francuskiego K_W02
Student potrafi
- wykorzystywać w badaniach podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod i narzędzi badawczych oraz opracowywanie i prezentowanie wyników podczas przygotowywania własnych prac w zakresie językoznawstwa i literaturoznawstwa K_U02
- planować i przygotowywać wystąpienia ustne w języku francuskim i polskim, odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych właściwych dla językoznawstwa i literaturoznawstwa K_U05
- przedstawiać własne poglądy, odwołując się do różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych, oraz argumentować przyjęty punkt widzenia K_U04
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- Aktywna obecność na zajęciach
- Przygotowanie do zajęć – lektura wskazanych tekstów
- Wygłoszenia referatu na wybrany temat (bez oceny)
- Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności
Ocena końcowa - na podstawie oceny uzyskanej z pisemnej analizy fragmentu wypowiedzi (analiza wykonana w sali)
Literatura
Amossy R. (dir.), 1999, Images de soi dans le discours. La construction de l’ethos, Delachaux et Niestlé, Lausanne.
Amossy R., 2010, La présentation de soi. Ethos et identité verbale, Paris, PUF.
Amossy R., Orkibi E., (dir.), 2021, Ethos collectif et identités sociales, Classiques Garnier, Pais.
Austin J.-L., 1970, Quand dire c’est faire, Éditions du Seuil, Paris.
Charaudeau P., Maingueneau D.(dir.), (2002), Dictionnaire d’analyse du discours, Éditions du Seuil.
Ferre G., (2011), Analyse multimodale de la parole. Rééducation orthophonique, p. 73-85, HAL.
Kerbrat-Orecchioni C., 1980, L’énonciation. De la subjectivité dans le langage, Paris, Armand Colin.
Kerbrat Orrechioni C., (1992), Les Interactions verbales, t. I, Armand Colin, Paris.
Mondada L., (2017), Le défi de la multimodalité en interaction, La revue française de linguistique appliquée 2017/2 (Vol. XXII).
Orkibi E., 2008, Ethos collectif et Rhétorique de polarisation : le discours des étudiants en France pendant la guerre d’Algérie, Argumentation et Analyse du Discours,1, URL : http://aad.revues.org/438 ; DOI : 10.4000/aad.438.
Pachocińska E., 2020, Les slogans des jeunes dans les marches pour le climat en France (2018–2019) et la construction de l’identité collective, Academic Journal of Modern Philology, vol. 9, p. 143-153
Perez J., V., 2020, L’ethos aux temps de la colère. Analyse de l’image d’Emmanuel Macron dans son discours du 10 décembre 2018 face aux « gilets jaunes », Cedilla – revista de estudios franceses, nr 17.
Riegel M., Pellat J-C, Rioul R., (2009), Grammaire méthodique du français, PUF, Paris
Sandré M., 2014, Éthos et interaction : analyse du débat politique Hollande-Sarkozy, Langage et société, vol.149, 69-84.
Searle J., (1982), Sens et expression. Étude de théories des actes de langage, Minuit, Paris.
Dodatkowe teksty zostaną przedstawione podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: