Wybrane aspekty języka ogólnego - Pisanie autobiograficzne i opowieści biograficzne 3304-1DX3O-PNJF-JO12
Program nauczania: a) na podstawie literatury autobiograficznej i biograficznej oraz dzieł malarskich, analiza głównych elementów
charakterystycznych dla tych gatunków, trudności związanych z pamięcią w przywoływaniu wydarzeń z przeszłości, elementów
konfabulacji/zakłamywania lub wybielania niektórych faktów z życia autorów, dystansu i ironii, analiza języka właściwego dla tych
gatunków literackich oraz sposobów wyrażania i uzasadniania sądów wartościujących o własnym/czyimś życiu.
b) redagowanie tekstów autobiograficznych i biograficznych
- początkowo w oparciu o teksty literackie zaproponowane przez wykładowcę (wspólna analiza)
- następnie w oparciu o własne życie lub – w przypadku biografii – o teksty źródłowe
Teksty analizowane:
1) Anne Frank, Le Journal, fragmenty
2) Annie Erneaux, La Place, fragmenty,
3) Simone de Beauvoir, Mémoires d’une jeune fille rangée, fragmenty,
4) Obrazy : m.in.Frida Kahlo, Jacek Malczewski, Vincent Van Gogh,
5) Amelie Nothom, Stupeur et tremblements, (w całości)
6) Philippe Crocq et jean Mareska, La vie pas toujours en rose d’Edith Piaf, (fragmenty)
7) Film biograficzny « La Môme », życie Edith Piaf, fragmenty,
8) Catherine Nay „Un pouvoir nommé désir », biografia Nicolas sarkozy’ego, (fragmenty)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
K_W04 w pogłębionym stopniu podstawowe i złożone procesy zachodzące w języku i literaturze w krajach francuskojęzycznego obszaru
kulturowego,
K_W09 w pogłębionym stopniu szczegółowe zasady analizy i interpretacji tekstów należących do różnych stylów funkcjonalnych języka
francuskiego,
Umiejętności: absolwent potrafi:
K_U04 przedstawiać własne poglądy, odwołując się do różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych, oraz argumentować przyjęty
punkt widzenia
K_U07 komunikować się ustnie i pisemnie w zakresie języka francuskiego poziomie C1 według Europejskiego systemu opisu kształcenia
językowego
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K02 otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych
Kryteria oceniania
Na podstawie oddawanych prac cząstkowych oraz końcowych (wywiad autobiograficzny) + test kompetencyjny+ debata
Literatura
P. Lejeune, Pakt autobiograficzny, przeł. A. Labuda, w: Wariacje na temat pewnego paktu. O
autobiografii, pod red. R. Lubas-Bartoszyńskiej, Kraków 2001, s. 22.
Ph. Lejeune, „Drogi zeszycie...”, „drogi ekranie...”. O dziennikach osobistych, przeł. A. Karpowicz, M. i P. Rodakowie, wybór, wstęp i oprac.
P. Rodak, Warszawa 2010, s. 36.
Janusz Sławiński, Autobiografia, w: Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Wrocław 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: