Konwersatorium glottodydaktyczne IIp/IIz Kompetencja uczenia się w dydaktyce językowej 3304-1DX2W-KG2
Treści zajęć będą odnosiły się do:
1. Głównych psychologicznych teorii uczenia się.
2. Świadomość uwarunkowań do uczenia się czyli o motywacji słów kilka (rodzaje, wpływ na efekty)
3. Umiejętność konstruktywnego przyswajania wiedzy (zagadnienia związane z pamięcią, jej typami jak i mnemotechnikami)
4. Czym jest kreatywność? Dlaczego jest ważna w uczeniu się?
5. Rola nauczyciela w skutecznym uczeniu się - jaki nauczyciel ma wpływ na efekty?
6. O formach uczenia się: praca indywidualna, praca w grupie, projekty zespołowe...
7. Czy umiem ocenić swoje uczenie się? Jak to robię? Czym jest samoregulacja?
8. Kwestionariusz SILL - czy jestem strategicznym uczącym się?
9. Zdolności metapoznawcze w uczeniu się i ich rola w podnoszeniu efektywności.
10. Autonomiczny uczeń w teorii i praktyce.
11. O emocjach w uczeniu się - jak nimi zarządzać?
12. Społeczny wymiar uczenia się - mity o introwertykach i ekstrawertykach.
13. Czynniku utrudniające skuteczne uczenie się.
14. Model MAN (Sujecka-Zając, 2016) - menedżer - artysta - naukowiec
15. Podsumowanie i wnioski.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna/rozumie/charakteryzuje:
- główne teorie psychologiczne dotyczące uczenia się;
- elementy konstytutywne dla kompetencji uczenia się;
- założenia glottodydaktyczne obecne w dokumentach europejskich (ESOKJ, Portfolio)
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
- wykorzystać narzędzia do własnej samoregulacji;
- planować swoje uczenie się;
- wybrać odpowiednie narzędzie do samooceny kompetencji uczenia się
- zastosować wybrane strategie uczenia się;
- wykorzystać narzędzia metapoznawcze do poprawy efektów uczenia się
w zakresie umiejętności społecznych student/ka;
- odnosi się z szacunkiem do odmiennych opinii współuczestników zajęć;
- współpracuje w grupie z poszanowaniem zasad;
- komunikuje sie z członkami grupy z troską o ich dobrostan.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- pisemne refleksje do określonych w trakcie zajęć zagadnień
- aktywny udział i obecność na zajęciach
- test wiadomości (pisemny)
Kryteria oceniania zostaną ustalone na zajęciach
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
ESOKJ– Europejski System Opisu Kształcenia Językowego. 2003. tłum. W. Martyniuk. Warszawa: Wy-dawnictwa CODN.
Droździał-Szelest, K. 2004. „Strategie uczenia się języka obcego: badania a rzeczywistość edukacyjna”. W Autonomia w nauce języka obcego, red. M. Pawlak. Poznań, Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Arty-styczny UAM w Poznaniu, 31–43.
FLAVELL, John, (1979), "Metacognition and cognitive monitoring", American Psychologist, vol.34, n°10, 906-911.
HOLEC, Henri, (1991), "Autonomie de l'apprenant : de l'enseignement à l'apprentissage", dans Education Permanente, n°107, 1991.
Jaworska, M. 2009. Autoewaluacja w procesie uczenia się i nauczania języków obcych. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut.
Jaworska, M. (2020), Umiejętność uczenia się jako jedna z kompetencji
kluczowych – perspektywa nauczycieli języków obcych [w:] Socjolingwistyka XXXIV, s. 197-213.
Karpińska-Szaj, K. 2013. Nauczanie języków obcych uczniów z niepełnosprawnością w szkołach ogólno-dostępnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Kolańczyk A. (1999). Czuję, myślę, jestem. Świadomość i procesy psychiczne w ujęciu poznawczym. Gdańsk: GWP.
Kurcz I. (1992). Uczenie się. Język. Warszawa: PWN.
Ledzińska M. (2000). Uczenie wykraczające poza warunkowanie, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki. J. Strelau (red.). T. 2. Gdańsk: GWP.
Mietzel G. (2000). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP.
Okoń W. (1996). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Okoń W. (2004). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Schmeck R. (1998). An Introduction to Strategies and Styles of Learning. What Is Learning, w: R. Schmeck, Learning Strategies and Learning Styles. New York–London: Plenum Press.
Sujecka-Zając, Jolanta (2016), Kompetentny uczeń na lekcji języka obcego, Werset.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: