Psychologia-wykład 3304-1DX2O-PSYCH-W.
Celem wykładu jest prezentacja wiedzy psychologicznej w ujęciu, który ma walor aplikacyjny dla przyszłych nauczycieli, czyli pomaga zastosować wiedzę psychologiczną do rozumienia drugiego człowieka (ucznia/wychowanka), przebiegu procesów psychicznych i zachowania w określonym środowisku/kontekście społecznym. Ponadto, wykład ma dostarczyć podstawowej wiedzy na temat nietypowego rozwoju oraz powszechnie występujących trudności wychowawczych. Treści wykładu powinny zawierać przykłady ilustrujące opisywane zagadnienia. Wykład obejmuje następujące zagadnienia: psychologia jako nauka – teorie psychologiczne i ich weryfikacja; główne dziedziny psychologii i ich przydatność w pracy nauczyciela; procesy poznawcze i emocjonalne; emocje a poznanie – wzajemny wpływ, emocje a uczenie się, emocje a motywacja, emocje a samokontrola i samoregulacja; temperament i osobowość jako wyznaczniki różnic indywidualnych i funkcjonowania jednostki; procesy uczenia się – główne prawidłowości w świetle podstawowych teorii uczenia się i ich psychologiczne konsekwencje (zmiany osobowości, rozwój poznawczy, emocjonalny, społeczny); motywacja do działania – geneza, rodzaje, sposoby wzbudzania motywacji istotne dla uczenia się i wychowywania; rozwój na przestrzeni całego życia – czynniki rozwoju, zmiana rozwojowa, rozwój od poczęcia do śmierci (z uwzględnieniem teorii przywiązania i rozwoju przywiązania); stadia rozwoju dziecka ważne z perspektywy edukacji szkolnej; spostrzeganie społeczne w ujęciu rozwojowym i rola nauczyciela w jego rozwoju; komunikacja werbalna i niewerbalna jako podstawa interakcji i relacji interpersonalnej; jednostka w grupie – role, normy, struktura, procesy grupowe, kierowanie grupą a funkcjonowanie jednostki; proces socjalizacji i wychowania w różnych stadiach życia z uwzględnieniem przyswajania norm moralnych; środowiska wychowawcze (rodzina, szkoła jako system z jawnym i ukrytym programem oraz jako instytucja wychowująca); rola kultury w kształtowaniu osobowości i wzorów zachowań jednostki; kryzysy rozwojowe na przestrzeni całego życia człowieka jako czynnik sprzyjający zachowaniom problemowym jednostki i jako wstęp do psychoprofilaktyki zawodu; wybrane zaburzenia rozwojowe i problemy wychowawcze uczniów o szczególnych wymaganiach edukacyjnych w kolejnych stadiach rozwoju z perspektywy potrzeb nauczyciela i jego współpracy z psychologiem szkolno-wychowawczym.
Szczegółowy program wykładu zostanie podany na pierwszych zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student zna i rozumie:
1. podstawowe pojęcia psychologii (B.1.W.1)
2. różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego (B.1.W.1)
3. proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny) (B.1.W2.)
4. dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania (B.1.W2.)
5. teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim (B.1.W3.)
6. proces uczenia się: modele uczenia się, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, bariery i trudności w procesie komunikowania się (B.1.W4.)
7. zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe (B.1.W5.)
Kryteria oceniania
Na końcową ocenę z zajęć składają się wyniki z 2 testów cząstkowych.
Dopuszczalna liczba nieobecności: 2.
Literatura
1. Schaffer, D. R., Kipp, K. (2015), Psychologia rozwoju od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis.
2. Strelau, J. (2016). Różnice indywidualne. Historia, determinanty, zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
3. Strelau, J., Doliński, D. (red.). (2016). Psychologia: podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
4. Zimbardo, P. G., Gerrig, R. J. (2015). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szczegółowy spis tekstów obowiązkowych zostanie podany na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: