Psychologia-ćwiczenia 3304-1DX2O-PSYCH-CW.
Celem ćwiczeń jest refleksja nad treściami wprowadzonymi na wykładzie z psychologii dla nauczycieli oraz elaboracja wybranych zagadnień z psychologii poprzez dyskusję inspirowaną wskazaną lekturą i przykładami z realnych sytuacji szkolnych. Kolejne zagadnienia: Psychologia jako nauka służebna w pracy nauczyciela języka rola i powinności nauczyciela jako osoby kierującej uczeniem się uczniów i jako wychowawcy; trudności psychologiczne roli nauczyciela a wypalenie zawodowe; radzenie sobie ze stresem; uczeń jako podmiot uczenia się – kompetencje poznawcze i meta-poznawcze, syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych; uczeń jako członek grupy – popularność a pozycja w grupie, akceptacja i odrzucenie przez rówieśników; uczeń w kolejnych fazach życia – potrzeby, wyzwania, kryzysy i zachowania problemowe ucznia oraz trudności wychowawcze; rodzina jako system i jako środowisko pierwotnej socjalizacji; interakcyjne podejście do wychowania w rodzinie; czynniki wpływające na postrzeganie ucznia przez nauczyciela i nauczyciela przez uczniów, budowanie relacji nauczyciel-uczeń i rola komunikacji w tym procesie; współpraca nauczyciela z rodzicami, innymi nauczycielami i psychologiem szkolnym (z poradnią psychologiczno-pedagogiczną).
Szczegółowy program ćwiczeń zostanie podany na pierwszych zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student zna i rozumie:
1. podstawowe pojęcia psychologii (B.1.W.1)
2. różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego (B.1.W.1)
3. proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny) (B.1.W2.)
4. dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania (B.1.W2.)
5. teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim (B.1.W3.)
6. proces uczenia się: modele uczenia się, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, bariery i trudności w procesie komunikowania się (B.1.W4.)
7. zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe (B.1.W5.)
Po ukończeniu zajęć student potrafi:
1. obserwować procesy rozwojowe uczniów szkoły podstawowej (B.1.U1.)
2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania (B.1.U2.)
3. skutecznie i świadomie komunikować się (B.1.U3.)
4. porozumieć się w sytuacji konfliktowej (B.1.U4.)
5. rozpoznawać bariery i trudności uczniów szkoły podstawowej w procesie uczenia się (B.1.U5.)
6. identyfikować potrzeby uczniów szkoły podstawowej w rozwoju uzdolnień i zainteresowań (B.1.U6.)
7. radzić sobie ze stresem (B.1.U7.)
Po ukończeniu zajęć student jest gotów do:
1. autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym (B.1.K1.)
2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych typowych dla szkoły podstawowej (B.1.K2.)
Kryteria oceniania
Na końcową ocenę z zajęć składają się wyniki z 2 testów cząstkowych.
Jednym z warunków zaliczenia jest przygotowanie 2 prezentacji na temat "mitów" psychologii popularnej.
Obowiązkowa jest uważna lektura tekstów omawianych podczas zajęć. Nieprzeczytanie tekstu przed zajęciami jest równoważne z nieobecnością. Na początku każdych zajęć mogą zostać przeprowadzone krótkie (10 min.) testy pisemne sprawdzające, czy uczestnicy przeczytali teksty obowiązkowe.
Dopuszczalna liczba nieobecności: 2.
Literatura
Wybrane lektury:
1. Jagieła, J. (2004). Gry psychologiczne w szkole. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Nauczycieli.
2. Kowalik, S. (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. McKay M., Davis M., Fanning P. (2005). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
4. Strelau, J., Doliński, D. (red.). (2016). Psychologia: podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
5. Zimbardo, P. G., Gerrig, R. J. (2015). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
6. Zimbardo, P. G., R. L. Johnson McCann, V. (2021), Psychologia: kluczowe koncepcje, t. 1: Podstawy psychologii, przeł., Gruszka-Gosiewska, A., Karwowska, D., Wojciechowski, A. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szczegółowy spis tekstów obowiązkowych zostanie podany na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: