Praktyczna nauka języka francuskiego - Trening strategiczny IIp i IIz 3304-1DX2O-PNJF-TS
Celem zajęć jest lepsze zrozumienie, jakie mechanizmy rządzą procesem uczenia się i jaki mamy na nie wpływ.
W ramach zajęć studenci będą mieli okazję przeanalizować najpierw teoretyczne aspekty zagadnień odpowiadających na pytanie "Jak się uczyć", aby lepiej zrozumieć istotę "uczenia się uczenia", a następnie przećwiczyć zdobytą wiedzę stosując strategie metakognitywne, kognitywne i społeczno-afektywne podczas realizacji konkretnych zadań z takich obszarów uczenia się i używania języka jak rozumienie ze słuchu, czytanie ze zrozumieniem, uczenie się słownictwa, uczenie się gramatyki, udział w interakcji ustnej, redagowanie wypowiedzi pisemnej, itp. Program zawiera zarówno elementy wiedzy psycholingwistycznej jak i dydaktycznej. Studenci zapoznają się z prawami rządzącymi pamięcią i zapominaniem, motywacją, stylami uczenia się, elementami odpowiedzialnymi za rozwijanie się kompetencji językowej w języku niemacierzystym. Będą ćwiczone na podstawie konkretnych zadań językowych umiejętności planowania, kontrolowania i regulowania swoich działań tak, aby zadanie zakończyło się sukcesem.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
w zakresie wiedzy: student zna i rozumie
- w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, w szczególności językoznawstwa, w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01)
- w zaawansowanym stopniu funkcje języka w złożonych sytuacjach komunikacji społecznej i międzykulturowej (K_W07)
- zna podstawowe teorie i definicje uczenia się;
- zna kluczowe zagadnienia związane z neuronaukami;
- posiada podstawową wiedzę związaną ze stylami i strategiami uczenia się;
- posiada podstawową wiedzę na temat różnych typów motywacji;
- zna kluczowe pojęcia związane z uczeniem się języków obcych (kompetencje ogólne i komunikacyjne);
- ma podstawową wiedzę dotyczącą właściwości neurofizjologicznych mózgu
- ma podstawową wiedzę z zakresu technik mnemonicznych
- zna neuropedagogiczne podstawy rządzące uczeniem się
w zakresie umiejętności student potrafi:
- przedstawiać własne poglądy, odwołując się do różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych, oraz argumentować przyjęty punkt widzenia (K_U04)
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (K_U09)
- rozpoznać strategie aktywizowane przez siebie;
- wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych
- oceniać skuteczność stosowanych przez siebie strategii uczeniowych
- podejść refleksyjnie do procesu uczenia się
- łączyć strategie w "łańcuchy strategiczne" podnoszące skuteczność uczenia się.
- wybrać właściwe dla danego zadania językowego strategie uczenia się
- werbalizować swoją pracę umysłową
- krytycznie podejść do swoich działań strategicznych w nauce j. obcego
- opracować osobisty trening strategiczny
- uzyskać informacje wyjaśniające lub uzupełniające jego wiedzę dzięki narzędziom internetowym
- rozwijać swoje strategie uczeniowe w oparciu o nowe technologie
w zakresie kompetencji społecznych student:
- rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego, - - ocenia własne kompetencje w różnych dziedzinach i doskonali umiejętności
- student jest gotowy do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności (K_K01)
Kryteria oceniania
- terminowe wywiązywanie się z zadań
- pozytywna ocena wszystkich przewidzianych w programie zadań
Literatura
Dąbrowska M., Cel kształcenia językowego – nauczyć się jak uczyć [w] H. Komorowska (red), Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, wyd. Oficyna Wydawnicza |Łośgraf, 2011, str. 78 -103.
Studenska A., 2005, Strategie uczenia się a opanowanie języka niemacierzystego, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak".
Harris V., 2002, Aider les apprenants à apprendre: à la recherche de stratégies d'enseignement et d'apprentissage dans les classes de langues en Europe, CELV/Conseil de l'Europe, Strasbourg.
SPITZER M. (2007), Jak uczy się mózg?, tłum. Guzowska-Dąbrowska M., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: