Konwersatorium literaturoznawcze I/IIp- Powieść społecznie zaangażowana w XIX w. Ip 3304-1DPXW-KL-PS-073
Celem konwersatorium jest analiza kilku wybranych powieści XIX w., autorów komentujących najważniejsze przemiany społeczne i polityczne we Francji. Poszczególne zajęcia będą poświęcone zagadnieniu twórczości zaangażowanej pisarzy wobec najważniejszych problemów społecznych i kulturowych ich czasów (np. Viktor Hugo i Anatol France o Rewolucji 1789 r., Balzac i Zola o rodzącym się społeczeństwie kapitalistycznym, różnice między nimi w postrzeganiu tego zjawiska, np. Balzac piszący o konflikcie szlachta - burżuazja, Zola akcentujący konflikt burżuazja - proletariat, Flaubert o „strasznych mieszczanach”, itp.).
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po pozytywnym zakończeniu zajęć student powinien posiadać umiejętność:
1. charakterystyki najważniejszych prądów wyróżnianych w literaturze francuskiej XIX w.,
2. chronologicznego usytuowania utworów i twórców,
3. orientacji w tematyce najważniejszych utworów literackich epoki,
4. samodzielnej analizy fragmentu utworu narracyjnego pod względem formy i treści,
5. analizy najważniejszych powieści francuskich dziewiętnastego i dwudziestego wieku w ich kontekście historycznym.
Kryteria oceniania
tryb zaliczenia: obecność obowiązkowa, aktywny udział w zajęciach, referat – prezentacja, zaliczenie kolokwium
Literatura
Gustave Lanson, Paul Tuffrau, Historia literatury francuskiej w zarysie, Warszawa, PWN, 1965
Antoine Adam, Georges Lerminier, Edouard Morot-Sir, Literatura Francuska, Tom II XIX i XX wiek, Warszawa, PWN, 1980
Albert Thibaudet, Historia literatury francuskiej. Od Rewolucji Francuskiej do lat trzydziestych XX wieku, Warszawa, PWN, 1997
Józef Heistein, Historia Literatury Francuskiej. Od początków do czasów najnowszych, Wrocław, Warszawa, Kraków, Ossolineum, 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: