Konwersatorium literaturoznawcze I/IIp : Jak być szczęśliwym? – humanistyczne wartości we francuskiej literaturze renesansowej 3304-1DPXW-KL-1
Celem konwersatorium jest nabycie umiejętności rozumienia i interpretacji tekstu literackiego, zastosowanie w praktyce metodologii badań literackich, nabycie niezbędnej filologowi wiedzy o ważnych dziełach literatury francuskiej.
Celem konwersatorium jest przygotowanie studentów do samodzielnej lektury oraz dyskusji na temat wybranych tekstów epoki Renesansu w oparciu o najnowsze opracowania krytyczne. Zachęcenie do twórczej analizy utworów i wyrobienie umiejętności formułowania rozbudowanych komentarzy do analizowanych tekstów.
Program:
Renesansowy ideał człowieka: Jean Pic de la Mirandole, „O godności człowieka”;
Szczęście – droga przez wiedzę i wychowanie : Erazm i Rabelais - wielkie wyzwanie: edukacja;
Szczęście - droga przez wiarę: Małgorzata z Nawarry Heptameron;
Szczęście – droga przez miłość: petrarkizm i neoplatonizm (Clément Marot, Délie Maurice'a Scève'a i poetycka szkoła lyońska; Plejada, Joachim Du Bellay i Ronsard;
Szczęście – droga przez samopoznanie: Próby Michela de Montaigne.
Szczegółowy program zostanie podany na pierwszych zajęciach.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po pozytywnym zakończeniu zajęć (konwersatorium literaturoznawcze) student:
- posiada umiejętność umiejscowienia wydarzeń literackich w ich kontekście kulturowym,
- sprawnie odwołuje się do chronologii epoki,
- umie wyjaśnić najważniejsze pojęcia dla omawianego okresu,
- potrafi odnaleźć związki między zjawiskami literackimi,
- umie samodzielnie zanalizować tekst literacki,
- potrafi samodzielnie zredagować w języku polskim, poprawnie pod względem merytorycznym i językowym, tekst (rozprawka) na zadany temat z zakresu omawianych zagadnień,
- umie wypowiedzieć się w sposób zorganizowany na tematy dotyczące problematyki zajęć.
K_W01,K_W04, K_W05, K_W09, K_W10,K_W12 K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U12, K_K04, K_K06, K_K07, K_K08
Kryteria oceniania
Wszyscy studenci muszą posiadać adres ...@student.uw.edu.pl ze względu na pracę z wykorzystaniem dysku współdzielonego i platformy "Kampus";
obecność i aktywny udział w zajęciach, dopuszczalne dwie nieobecności
(nieusprawiedliwione) w semestrze;
- wygłoszenie krótkiego referatu na zadany temat;
- zaliczenie pisemne: praca semestralna w języku polskim;
- ocena ciągła wypowiedzi ustnych lub zaliczenie ustne z zakresu problematyki poruszanej na zajęciach;
Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach.
Literatura
1. Jerzy Adamski, Historia literatury francuskiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1970, ss. 55-104.
2. Andrzej Borowski, Renesans, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 2002.
3. Pierre Chaunu, Czas reform: historia religii i cywilizacji (1250-1550), przeł. Jan Grosfeld; [przekł. popr. i zred. Tadeusz Szafrański], Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa, 1989.
4. Jean Delumeau, Cywilizacja Odrodzenia, Warszawa, 1987.
5. Katarzyna Dybeł, Barbara Marczuk, Jan Prokop, Historia literatury francuskiej, Warszawa, PWN, 2005.
6. Filozofia francuskiego Odrodzenia, wybór i wstęp Andrzeja Nowickiego, PWN, Warszawa, 1973.
7. Jacek Kowalski, Anna Loba, Mirosław Loba, Jan Prokop, Dzieje kultury francuskiej, Warszawa, 2005.
8. Kazimierz Kupisz, W kręgu myśli i sztuki Małgorzaty z Nawarry, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1968.
9. Jan Miernowski, Piękne banialuki ku najlepszej prawdzie wyłożone, Czytelnik, Warszawa, 2000.
10. Michał Bachtin, Twórczość F. Rabelais’ego a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, Kraków, Wydawnictwo Literackie, 1975.
11. Józef Hen, Ja, Michał z Montaigne, Warszawa, Czytelnik, 1978 (nowe wydanie: Warszawa, Prószyński i S-ka, 1999).
12. Poetyka okresu renesansu, red. J. Mańkowski, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1982 (BN Ser. II nr 205).
13. Wydania tekstów
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Dyżur i konsultacje w semestrze zimowym 2024/2025: wtorek, godz. 13.00-14.00, gab. 3414. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: