Konwersatorium literaturoznawcze I/IIp Jednostka a społeczeństwo w literaturze francuskiej XIX wieku 3304-1DPXW-KL-036
W pierwszej kolejności scharakteryzowany zostanie bohater romantyczny mający trudności z odnalezieniem się w porewolucyjnej rzeczywistości i dotknięty "chorobą wieku" ("René" Chateaubrianda, poezja Lamartine'a, dramat V. Hugo "Hernani"). Z drugiej strony zostaną przedstawione idee misji poety romantycznego, promowane m.in. przez V. Hugo (wiersz "Funkcja poety").
Sytuację jednostki w kapitalistycznym i zhierarchizowanym społeczeństwie XIX wieku zobrazują powieści realistyczne Balzaka ("Eugenia Grandet") i Stendhala (fragmenty powieści "Czerwone i czarne" ilustrujące dylematy życiowe Juliana Sorela).
Jako przykład twórczości odrzucającej ideę misji społecznej omówiona zostanie poezja parnasistowska.
Wpływ środowiska na ukształtowanie jednostki zostanie przedstawiony w kontekście myśli naturalistycznej Zoli. Dramat jednostki bezsilnej wobec bezdusznego społeczeństwa kierującego się żądzą zysku ukaże sztuka "Kruki". Jako przykład jednostki żyjącej na marginesie ówczesnego społeczeństw pojawi się postać prostytutki obecna w nowelach Villiersa i Maupassanta.
W kontekście twórczości poetyckiej Baudelaire'a i wybranych symbolistów zostanie zasygnalizowane istnienie tzw. "poetów wyklętych".
Model życia w opozycji do pogardzanego społeczeństwa zakończony jednak powrotem na jego łono zilustruje analiza fragmentów powieści Huysmansa "Na wspak".
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- student zna i rozumie miejsce i znaczenie literaturoznawstwa w zakresie literatury francuskiej XIX wieku (K_W01)
- student zna i rozumie kierunki i metodologię w badaniach nad literaturą francuską XIX wieku (K_W04)
- student zna i rozumie kierunki estetyczne w literaturze XIX wieku oraz potrafi określić ich chronologię oraz powiązania istniejące pomiędzy nimi (K_W05)
- student zna i rozumie zasady analizy i interpretacji francuskich tekstów literackich z XIX wieku (K_W09)
- student zna i rozumie fakty historyczno-literackie i procesy zachodzące w literaturze francuskiej XIX wieku (K_W10)
- student potrafi przygotować wystąpienie ustne w języku polskim na podstawie artykułu naukowego z zakresu badań nad literaturą francuską XIX wieku (K_U05)
- student potrafi przygotować pracę pisemną na zadany temat na podstawie tekstów literackich oraz opracowań krytycznych na temat literatury francuskiej XIX wieku (K_U06)
- student potrafi zastosować wiedzę z zakresu literatury francuskiej XIX wieku w perspektywie relacji jednostka-społeczeństwo (K_U12)
- student rozumie wartość spuścizny literackiej XIX wieku i jest przygotowany do dbałości o jej ochronę (K_K04)
Kryteria oceniania
obecność obowiązkowa (dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, jeśli Student ma więcej nieobecności-dodatkowa praca), przygotowanie i aktywność na zajęciach, test pisemny z wiedzy zdobytej na zajęciach, praca semestralna (indywidualna lub w 2-3 osobowych grupach), ustne zaliczenie lektur
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
J. Adamski, Historia literatury francuskiej – zarys, Wrocław 1989.
K. Dybeł, B. Marczuk, J. Prokop, Historia literatury francuskiej, Warszawa 2005.
J. Heistein, Historia literatury francuskiej: od początków do czasów najnowszych, Wrocław 1997.
B. Mucha, Literatura francuska XIX wieku : wykłady o literaturze i kulturze europejskiej, Piotrków Trybunalski 2005.
Literatura francuska, t. II, XIX i XX wiek, red. A. Adam, Warszawa 1980.
Wybór tekstów literackich (wierszy, nowel, powieści i fragmentów powieści).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: