Konwersatorium literaturoznawcze I/IIp : Język, tożsamość i wyzwania współczesności: proza frankofońska XX i XXI wieku. 3304-1DPXW-KL-034
Współczesna literatura frankofońska z takich obszarów jak Quebek, Antyle francuskie, Mauritius czy różne kraje Afryki podejmuje różnorodne tematy ważkie dla współczesnego świata. Problematyczna spuścizna kolonialna oraz aktualne przeobrażenia na arenie międzynarodowej, a także lokalne przemiany społeczno-kulturowe znajdują swoje odzwierciedlenie w tekstach literackich, których treść i forma starają się odzwierciedlić wyzwania stojące przed współczesnym człowiekiem. Różnorodność tematyczna i formalna tejże twórczości zdaje się skrywać kilka głównych wątków, wspólnych dla utworów z różnych obszarów czy krajów, a które to organizują w pewnej mierze estetyczne poszukiwania pisarzy francuskojęzycznych. Zajęcia skupiać się będą zatem na wybranych dwóch obszarach tematycznych: język i tożsamość, uwzględniając również inne elementy składowe, które przypisać można do szerokiego obszaru wyzwań współczesności. Główne pytanie, na które należało będzie odpowiedzieć w ramach kursu będzie dotyczyło funkcji tekstu literackiego wobec rzeczywistości oraz środków stylistycznych, które pozwalają pisarzom frankofońskim mówić o współczesnym świecie.
Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami społecznymi i kulturowymi podejmowanymi w tekstach literackich obszaru frankofonii w XX i XXI wieku. W ujęciu socjokrytycznym i postkolonialnym, zajęcia skupiać się będą na wykształceniu umiejętności analizy tekstów literackich z uwzględnieniem warunków społeczno-politycznych panujących na obszarach francuskojęzycznych, z których pochodzą omawiany teksty. W prowadzonych analizach podstawowymi osiami refleksji będą: język i jego wpływ na postrzegania świata zewnętrznego oraz jego rola w samym utworze; tożsamość jako jednostkowe i społeczne ramy samoświadomości i samookreślenia; współczesne wyzwania stojące przed jednostką i całym społeczeństwem takie jak kryzys ekologiczny, wzrost napięć nacjonalistycznych czy też rozwarstwienie społeczne.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- student potrafi określić i wyjaśnić podstawowe założenia prąd literackich z obszaru frankofonii,
- student potrafi przedstawić główne elementy estetyki głównych autorów frankofońskich,
- student potrafi wskazać środki stylistyczne użyte w tekście literackim oraz określić kontekst społeczno-kulturowy w jakim dany tekst jest osadzony,
- student potrafi stworzyć własną, pisemną wypowiedź o charakterze analityczno-opisowym dotyczącą omawianych tekstów,
- ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych
- student potrafi przedstawić wypowiedź ustną dotyczącą społeczno-politycznych i estetycznych zagadnień danego tekstu,
- zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu języka, literatury i kultury
- potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura, sztuka) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod
- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa
- umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania
- potrafi przyjąć postawę otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych oraz posiada umiejętność komunikacji w środowisku wielokulturowym
Kryteria oceniania
- krótka prezentacja ustna
- semestralna praca pisemna
- ocena z egzaminu końcowego
- obecność i aktywność na zajęciach
Literatura
Depestre, René. Hadriana moich marzeń, przekład: Małgorzata Cebo-Foniok, Warszawa, Amber, 1992.
Laferrière, Dany. Jak bez wysiłku kochać się z Murzynem? , przekład: Jacek Giszczak, Warszawa, PIW, 1996.
Mabanckou, Alain. Black Bazar, przekład Jacek Giszczak, 2010 (2009)
Trouillot, Lyonel. Dzieci bohaterów, przekład: Jacek Giszczak, Kraków, Karakter, 2009.
Lista lektur obowiązkowych może ulec zmianie. Szczegółowa lista zostanie podana na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: