Konwersatorium literaturoznawcze I/II p - Człowiek, kultura i władza we współczesnej prozie frankofońskiej 3304-1DPXW-KL-03
Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z podstawowymi prądami intelektualnymi i estetycznymi wyrażającymi się we współczesnej prozie frankofońskiej. W ujęciu socjokrytycznym i postkolonialnym, zajęcia skupiać się będą na wykształceniu umiejętności analizy tekstów literackich z uwzględnieniem warunków społeczno-politycznych panujących na obszarach francuskojęzycznych, z których pochodzą omawiany teksty. W prowadzonych analizach podstawowymi osiami refleksji będzie człowiek i jego reprezentacja w tekście, społeczeństwo jako kulturowe ramy funkcjonowania jednostki oraz władza, rozumiana w wieloraki sposób – jako siła tradycji, rodziny, środowiska, świata polityki i ekonomii.
Obszar zwany Frankofonią (zapisywany dużą literą jako skrócona nazwa państw zrzeszonych w ramach Międzynarodowej Organizacji Frankofonii, jak również małą literą, co sugeruje rozumienie pojęcia w kategoriach kulturowych) jest areną długoletnich napięć politycznych, społecznych i artystycznych, sięgających do kolonialnej przeszłości krajów go tworzących. Literatura tego obszaru, różnorodna i wielowątkowa, stara się dać wyraz różnym układom sił jakie łączą poszczególne jednostki ludzkie z ich środowiskiem społecznym oraz światem politycznych gier. Praca nad utworami pisarzy takich jak Dany Laferrière, Yannick Lahens (Haiti), Nicolas Dickner (Quebec), Tahar Ben Jelloun (Maroco), Frantz Fanon (Marynika/Algieria) pozwoli zapoznać studentów z tą wieloraką i wielowymiarową rzeczywistością jak również przedstawić możliwe tropy interpretacyjne utworów, wyczulając jednocześnie na estetyczne poszukiwania prozaików frankofońskich.
W cyklu 2024L:
Patrz informacje niezależnie od cyklu. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych (K_W12); ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury frankofońskiej (K_W04); potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01); potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura, sztuka) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod (K_U05); umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania (K_K02); interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w życiu kulturalnym oraz w literaturze krajów frankofońskich (K_K09).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
- krótka prezentacja ustna
- semestralna praca pisemna
- ocena z egzaminu końcowego
- obecność i aktywność na zajęciach
Szczegóły dotyczące poszczególnych elementów zostaną ustalone na pierwszych zajęciach kursu.
Literatura
Dokładna lista omawianych utworów zostanie ustalona na pierwszych zajęciach.
Alexis, Jacques Stephen, Romancero pod gwiazdami, przekład: Anna Jasińska, Maria Ziębina, Kraków Wydawnictwo literackie, 1975.
Ben Jelloun, Tahar, To oślepiające nieobecne światło, przekład: Małgorzata Szczurek, Kraków, Karakter, 2018.
Condé, Maryse, Ewangelia Nowego Świata, przekład: Marta Szafrańska-Brandt, Kraków, Wydawnictwo LIterackie, 2024.
Dickner, Nicolas, Nikolski, przekład: Magdalena Kamińska-Maurugeon, Warszawa Wydawnictwo Pauza, 2020.
Fanon, Frantz, Czarna skóra, białe maski, przekład: Urszula Kropiwiec, Kraków, Karakter, 2020.
Laferrière, Dany, Kraj bez kapelusza, przekład: Tomasz Surdykowski, Kraków, Karakter, 2011.
Lahens, Yannick, Błogie odwroty, przekład: Jacek Giszczak, Kraków, Karakter, 2018.
W cyklu 2024L:
Patrz informacje niezależnie od cyklu. |
Uwagi
W cyklu 2024L:
Dyżur w semestrze letnim 2024/25 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: