Konwersatorium literaturoznawcze Iz : Wstęp do literatury frankofońskiej Ameryk (Karaiby, Quebec) 3304-1DPXW-KL-026
Celem kursu jest pogłębione zapoznanie studentów z głównymi nurtami intelektualnymi i estetycznymi współczesnej literatury frankofońskiej obu Ameryk, ze szczególnym uwzględnieniem Karaibów oraz Quebecu. W trakcie zajęć analizowane będą różnorodne formy wyrazu literackiego obecne w tych geokulturowych przestrzeniach, odzwierciedlające bogactwo tradycji, historii i doświadczeń społeczno-politycznych. Szczególny nacisk zostanie położony na znaczenie literatury ustnej, która w wielu kontekstach nie tylko poprzedza literaturę pisaną, ale również nadal współistnieje z nią jako żywa forma przekazu, istotna dla budowania tożsamości kulturowej oraz pamięci zbiorowej.
Kurs uwzględnia także odniesienia do kultur rdzennych, które wnoszą unikalne perspektywy i wrażliwości do przestrzeni literackiej, zwłaszcza w kontekście społecznym i estetycznym Quebecu. Zajęcia będą prowadzone z zastosowaniem podejścia społeczno-krytycznego i postkolonialnego, umożliwiającego analizę tekstów literackich w ich kontekście historycznym, politycznym i kulturowym. Literatura – zarówno pisana, jak i ustna – zostanie potraktowana jako narzędzie wyrazu tożsamości indywidualnej i zbiorowej, a także jako przestrzeń refleksji nad złożonymi relacjami między tradycją, rodziną, środowiskiem, historią i światem polityki.
W ramach kursu omawiane będą wybrane fragmenty dzieł autorów i autorek z Haiti (Jacques Stephen Alexis, Dany Laferrière, Edwidge Danticat, Joujou Turenne), Martyniki (Aimé Césaire, Ina Césaire, Patrick Chamoiseau), Quebecu (Michèle Lalonde, Michel Tremblay, Marco Micone), a także literatury rdzennych narodów Quebecu (Natasha Kanapé Fontaine, Naomi Fontaine, Emilie Monnet). Fragmenty te zostaną dobrane przez prowadzącą zajęcia i będą stanowić podstawę do wspólnej analizy i dyskusji.
Poprzez interdyscyplinarne podejście łączące analizę tekstu z elementami historii, socjologii, antropologii i teorii kultury, studenci zdobędą narzędzia niezbędne do samodzielnej i krytycznej pracy z tekstami reprezentującymi różne doświadczenia postkolonialne, diasporiczne i rdzennokulturowe.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych (K_W12); ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury frankofońskiej (K_W04); potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01); potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura, sztuka) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod (K_U05); umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania (K_K02); interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w życiu kulturalnym oraz w literaturze krajów frankofońskich (K_K09).
Kryteria oceniania
- 2 testy (analiza tekstu i test z pytaniami otwartymi)
- ustne zaliczenie na stopień podczas sesji egzaminacyjnej
- obecność i aktywność na zajęciach
- 3 nieobecności (większa ilość nieobecności powoduje konieczność napisania dodatkowego testu)
Szczegóły dotyczące poszczególnych elementów zostaną ustalone na pierwszych zajęciach kursu.
Literatura
Szczegółowy program i lista lektur zostaną podane na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: