- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Konwersatorium literaturoznawcze I/IIp - Dzieło, autor, publiczność (Średniowiecze - Renesans) 3304-1DPXW-KL-023-OG
Celem konwersatorium jest przygotowanie studentów do samodzielnej lektury tekstów literatury dawnej. Wspólna analiza wybranych utworów francuskiego Średniowiecza i Renesansu w oparciu o najnowsze opracowania krytyczne ma zachęcić do pogłębionego badania zjawisk kulturowych i literackich oraz nabycie umiejętności formułowania rozbudowanych komentarzy do analizowanych tekstów.
Wybrane utwory będą poddane analizie w trzech perspektywach badawczych: charakter dzieła, tożsamość autora i realni czy przypuszczalni odbiorcy.
Program:
- Czas przekazu ustnego i anonimowych autorów – Chanson de Roland.
- Rycerska wrażliwość: wyśpiewać miłość, opisać los rycerza – twórczość trubadurów i truwerów.
- François Villon - autor o wielu twarzach – Legaty i Testament.
- Marguerite de Navarre – królowa-pisarka.
- Louise Labé – poetka w męskim świecie literackim.
- Muret jako komentator poezji Ronsarda czyli co trzeba wyjaśnić czytelnikowi.
- Poezja jako wyznanie osobiste? Żale Joachima Du Bellay i inspiracje antyczne.
- Próby Michela de Montaigne i siła autokreacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po pozytywnym zakończeniu zajęć (konwersatorium literaturoznawcze) student:
- posiada umiejętność umiejscowienia wydarzeń literackich w ich kontekście kulturowym,
- sprawnie odwołuje się do chronologii epoki,
- umie wyjaśnić najważniejsze pojęcia dla omawianego okresu,
- potrafi odnaleźć związki między zjawiskami literackimi,
- umie samodzielnie zanalizować tekst literacki,
- potrafi samodzielnie zredagować w języku polskim, poprawnie pod względem merytorycznym i językowym, tekst (rozprawka) na zadany temat z zakresu omawianych zagadnień,
- umie wypowiedzieć się w sposób zorganizowany na tematy dotyczące problematyki zajęć.
K_W01,K_W04, K_W05, K_W09, K_W10,K_W12 K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U12, K_K04, K_K06, K_K07, K_K08
Kryteria oceniania
Wszyscy studenci muszą posiadać adres ...@student.uw.edu.pl ze względu na pracę z wykorzystaniem dysku współdzielonego;
obecność i aktywny udział w zajęciach, dopuszczalne dwie nieobecności;
(nieusprawiedliwione) w semestrze;
- wygłoszenie krótkiego referatu na zadany temat;
- zaliczenie pisemne: praca semestralna w języku polskim;
- ocena ciągła wypowiedzi ustnych lub zaliczenie ustne z zakresu problematyki poruszanej na zajęciach;
Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach.
Literatura
- Jerzy Adamski, Historia literatury francuskiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1970, ss. 55-104.
- Michał Bachtin, Twórczość F. Rabelais’ego a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, Kraków, Wydawnictwo Literackie, 1975.- Andrzej Borowski, Renesans, WydawnictwoLiterackie, Kraków, 2002.
- Pierre Chaunu, Czas reform: historia religii i cywilizacji (1250-1550), przeł. Jan Grosfeld; [przekł. popr. i zred. Tadeusz Szafrański], Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa, 1989.- Anna Drzewicka, Starofrancuska epopeja rycerska, Warszawa, 1979.
- Jean Delumeau, Cywilizacja Odrodzenia, Warszawa, 1987.
- Katarzyna Dybeł, Barbara Marczuk, Jan Prokop, Historia literatury francuskiej, Warszawa, PWN, 2005.- Johan Huizinga, Jesień średniowiecza, Warszawa, 1985.
- Filozofia francuskiego Odrodzenia, wybór i wstęp Andrzeja Nowickiego, PWN, Warszawa, 1973.
- Józef Hen, Ja, Michał z Montaigne, Warszawa, Czytelnik, 1978 (nowe wydanie: Warszawa, Prószyński i S-ka, 1999).
- Jacek Kowalski, Anna Loba, Mirosław Loba, Jan Prokop, Dzieje kultury francuskiej, Warszawa, 2005.
- Kazimierz Kupisz, W kręgu myśli i sztuki Małgorzaty z Nawarry, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1968.
- Jan Miernowski, Piękne banialuki ku najlepszej prawdzie wyłożone, Czytelnik, Warszawa, 2000.
-Motywy samotności i wspólnoty w dawnych literaturach romańskich (Średniowiecze - Oświecenie), red. D. Szeliga, E. D. Żółkiewska, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010.
- Poetyka okresu renesansu, red. J. Mańkowski, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1982 (BN Ser. II nr 205).
- Wydania tekstów
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: