Konwersatorium literaturoznawcze - Wróżki, wampiry i czarownice. (Inna?) historia literatury francuskiej Ip/IIp 3304-1DPXW-KL-016
Zajęcia mają na celu zapoznać Słuchaczy z głównymi nurtami literatury francuskiej poprzez pryzmat obecności w poszczególnych epokach literackich motywów postaci fantastycznych: wróżki, czarownicy, wampira czy wilkołaka. W trakcie zajęć Słuchacze będą starali się odpowiedzieć na pytania, dlaczego takie postaci regularnie pojawiają się w literaturze; dlaczego w pewnych epokach są bardziej popularne a w innych mniej; jak są kreowane w zależności od dominującej estetyki; w jaki sposób zmienia się ich symbolika.
Wybrane tematy szczegółowe omawiane podczas zajęć:
1) Morgana i Meluzyna, dwa typy wróżek
2) Średniowieczne wilkołaki
3) Traktat Paracelsusa i jego wpływ na literaturę
5) Wampiry w wieku XVIII
6) XIX wiek i moda na fantastykę
7) Ondyny, wróżki i wampiry w wieku XX
8) Współczesna tęsknota (?) za fantastyką.
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
• Student zna terminologię nauk humanistycznych, a w szczególności nauk filologicznych, na poziomie rozszerzonym.
• Student ma pogłębioną wiedzę o procesach zachodzących w obszarach kultury, języka i literatury.
• Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu kultury Francji i krajów francuskojęzycznych.
• Student ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kulturalnych i zjawiskach w kulturze francuskiej i frankofońskiej.
• Student potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy. Swobodnie posługuje się różnorodnymi źródłami leksykograficznymi i gramatycznymi.
• Student posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie niezbędnym do udziału w naukowej dyskusji i przygotowania własnych prac naukowych.
• Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (język, literatura, sztuka) z zastosowaniem oryginalnych i nowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
• Student posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury, na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia, oraz umiejętność prezentacji tych opinii w różnych formach i mediach
Kryteria oceniania
obecność i aktywność na zajęciach (przygotowanie do zajęć, zabieranie głosu w dyskusji)
projekt (praca grupowa)
test pisemny
prezentacja/test ustny
Literatura
Wybrana bibliografia:
A. Anczyk, J. Doroszewska, K.M. Hess (red.), Czarownice. Studia z kulturowej historii fenomenu, Sacrum, 2017.
V. de Donder, Le chant de la sirène, Gallimard, 1992.
L. Harf-Lancner, Les Fées au Moyen Age. Morgane et Mélusine. La naissance des fées, Champion, 1984.
C. Lecouteux, Fées, sorcières et loups-garous, Imago, 1992.
M. Janion, Wampir. Biografia symboliczna, Słowo/obraz terytoria, 2002.
E. Petoia, Wampiry i wilkołaki, Universitas, 2003.
B. Sadoul (dir.), Fées, sorcières ou diablesses. Anthologie, Librio, 2002.
J.-M. Sallmann, Les sorcières, fiancées de Satan, Gallimard, 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: