Konwersatorium literaturoznawcze I/IIp - Dzieło, autor, publiczność (Średniowiecze - Renesans) 3304-1DPXW-KL-01
Celem konwersatorium jest przygotowanie studentów do samodzielnej lektury tekstów literatury dawnej. Wspólna analiza wybranych utworów francuskiego Średniowiecza i Renesansu w oparciu o najnowsze opracowania krytyczne ma zachęcić do pogłębionego badania zjawisk kulturowych i literackich oraz nabycie umiejętności formułowania rozbudowanych komentarzy do analizowanych tekstów.
Wybrane utwory będą poddane analizie w trzech perspektywach badawczych: charakter dzieła, tożsamość autora i realni czy przypuszczalni odbiorcy.
Program:
- Czas przekazu ustnego i anonimowych autorów – Chanson de Roland
- Autor wychodzi z cienia - Lais Marie de France (Prolog, Guigemar, Bisclavret, Lanval)
- Biografia emocjonalna poety - Legaty i Testament François Villona
- Clément Marot i problemy autokreacji
- Powieść Gargantua François Rabelais’go czyli gra autora z czytelnikiem
- Heptameron Marguerite de Navarre – dzieło dydaktyczne?
- Louise Labé – poetka wskazująca drogę kobietom
- Muret jako komentator poezji Ronsarda czyli co trzeba wyjaśnić czytelnikowi
- Skromność autora i siła kreacji - Żale Joachima Du Bellay
- Próby Michela de Montaigne – jak oczarować odbiorcę
Efekty kształcenia
Po pozytywnym zaliczeniu zajęć student potrafi:
- prawidłowo umiejscowić wydarzenia literackie w ich kontekście kulturowym,
- sprawnie odwołuje się do chronologii epoki,
- wyjaśnić najważniejsze pojęcia dla omawianego okresu,
- odnaleźć związki między zjawiskami literackimi,
- samodzielnie zanalizować tekst literacki,
- wypowiedzieć się w sposób zorganizowany na tematy dotyczące problematyki zajęć.
- samodzielnie zredagować w języku polskim, poprawnie pod względem merytorycznym i językowym, dłuższą pracę pisemną (rozprawka) na zadany temat z zakresu omawianych zagadnień.
Kryteria oceniania
-Wszyscy studenci muszą posiadać adres ...@student.uw.edu.pl
- obecność i aktywny udział w zajęciach
- wygłoszenie krótkiego referatu na zadany temat
- przygotowanie pracy semestralnej (rozprawka w języku polskim)
-zaliczenie w formie ustnej z zakresu problematyki poruszanej na zajęciach
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
- Jerzy Adamski, Historia literatury francuskiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1970, ss. 55-104.
- Michał Bachtin, Twórczość F. Rabelais’ego a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, Kraków, Wydawnictwo Literackie, 1975.- Andrzej Borowski, Renesans, WydawnictwoLiterackie, Kraków, 2002.
- Pierre Chaunu, Czas reform: historia religii i cywilizacji (1250-1550), przeł. Jan Grosfeld; [przekł. popr. i zred. Tadeusz Szafrański], Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa, 1989.- Anna Drzewicka, Starofrancuska epopeja rycerska, Warszawa, 1979.
- Jean Delumeau, Cywilizacja Odrodzenia, Warszawa, 1987.
- Katarzyna Dybeł, Barbara Marczuk, Jan Prokop, Historia literatury francuskiej, Warszawa, PWN, 2005.- Johan Huizinga, Jesień średniowiecza, Warszawa, 1985.
- Filozofia francuskiego Odrodzenia, wybór i wstęp Andrzeja Nowickiego, PWN, Warszawa, 1973.
- Józef Hen, Ja, Michał z Montaigne, Warszawa, Czytelnik, 1978 (nowe wydanie: Warszawa, Prószyński i S-ka, 1999).
- Jacek Kowalski, Anna Loba, Mirosław Loba, Jan Prokop, Dzieje kultury francuskiej, Warszawa, 2005.
- Kazimierz Kupisz, W kręgu myśli i sztuki Małgorzaty z Nawarry, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1968.
- Jan Miernowski, Piękne banialuki ku najlepszej prawdzie wyłożone, Czytelnik, Warszawa, 2000.
-Motywy samotności i wspólnoty w dawnych literaturach romańskich (Średniowiecze - Oświecenie), red. D. Szeliga, E. D. Żółkiewska, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010.
- Poetyka okresu renesansu, red. J. Mańkowski, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1982 (BN Ser. II nr 205).
- Wydania tekstów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: