Konwersatorium kulturoznawcze - Rozwiązła i romantyczna. Kultura Francji XVIII-XIX w. 3304-1DPXW-KK-005
Celem zajęć jest zapoznanie Studentów z historią i kulturą Francji wieków XVIII-XIX poprzez pryzmat stosunku do miłości, ciała i erotyzmu.
Wybrane zagadnienia poruszane w trakcie zajęć:
1) Krótka historia stosunku do miłości w wiekach wcześniejszych
2) Wiek XVIII - wiek libertynizmu?
a) Dziedzictwo Króla-Słońce
b) Małżeństwo z rozsądku, romans z miłości?
c) Separacje
d) Kontrola urodzin
e) Kluby libertyńskie i literatura pornograficzna
f) Prostytucja
g) Homoseksualizm
3) Wiek XIX - wiek (mało)romantyczny
a) Kodeks Napoleona i jego konsekwencje
b) "Wiek białych gąsek i domów publicznych"
c) Żona -anioł
d) Rozwój prostytucji
e) Turystyka seksualna
f) Zmiany w drugiej połowie wieku
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
• Student zna terminologię nauk humanistycznych, a w szczególności nauk filologicznych, na poziomie rozszerzonym.
• Student ma pogłębioną wiedzę o procesach zachodzących w obszarach kultury, języka i literatury.
• Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu kultury Francji i krajów francuskojęzycznych.
• Student ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kulturalnych i zjawiskach w kulturze francuskiej i frankofońskiej.
• Student potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy. Swobodnie posługuje się różnorodnymi źródłami leksykograficznymi i gramatycznymi.
• Student posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie niezbędnym do udziału w naukowej dyskusji i przygotowania własnych prac naukowych.
• Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (język, literatura, sztuka) z zastosowaniem oryginalnych i nowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
• Student posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury, na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia, oraz umiejętność prezentacji tych opinii w różnych formach i mediach
Kryteria oceniania
Obecność (przygotowanie do zajęć, udział w zajęciach), testy, prezentacja/projekt.
Literatura
Wybrana literatura:
Philippe ARIES, Georges DUBY (dir.), Histoire de la vie privee, Seuil, 1985.
Georges DUBY, PERRET Michel (dir), Histoire des femmes, Plon, 1991.
Alain CORBIN, Les filles de noce, Gallimard, 2015.
Alain CORBIN, Historia ciała, Słowo/obraz terytoria, 2014, t. 1.
Umberto ECO, Historia brzydoty, Rebis, 2016.
Umberto ECO, Historia piękna, Rebis, 2016.
Michel FOUCAULT, Histoire de la sexualite, Gallimard, 1984.
Guy RICHARD, Annie RICHARD-LE GUILLOU, Histoire de l'amour, Editions Privat, 2002.
Georges Vigarello (dir.), Historia ciała, Słowo/obraz terytoria, 2014, t. 1.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: